Canadisk topuniversitet henter it-hjælp mod snyd i Esbjerg

Fire it-studerende og deres vejleder fra Aalborg Universitet Esbjerg kan i fremtiden tage en del af æren, når studerende på det internationalt anerkendte University of Alberta i Canada bliver snuppet i forsøg på at snyde med opgaverne.

Lagt online: 03.10.2011

Esbjerg-gruppen har leveret en vigtig del af den software, som det canadiske universitets biovidenskabelige institut har taget i brug for at forhindre sine studerende i at aflevere laboratorierapporter og andet materiale, som de har plagieret i stedet for selv at lave arbejdet.

Anti-snyd løsningen er integreret på det website, som de studerende på bio-instituttet benytter, når de skal aflevere opgaver. En meddelelse på skærmen gør tydeligt opmærksom på, at det afleverede materiale vil blive krydstjekket med andre studerendes opgaver, og at formålet netop er at afsløre tilfælde, hvor der er foregået plagiering.

Instituttet benytter samtidig lejligheden til at udtrykke taknemmelighed over for det fem-mand stærke navngivne hold i Esbjerg, fordi det har leveret kildekode og inspiration til den algoritme, som afslører når to afleveringer ligner hinanden for meget.

Startede i Hong Kong

Ifølge vejlederen, lektor Akbar Hussain fra Institut for Energitekniks afdeling i Esbjerg, var det canadierne selv, som henvendte sig for at få et samarbejde med ham og de fire studerende Daniele Anzelmi, Domenico Carlone, Fabio Rizzello og Robert Thomsen fra kandidatuddannelsen i softwarekonstruktion.

- Vi skrev en videnskabelig artikel om afsløring af plagiering ved hjælp af en bestemt algoritme, og den blev offentliggjort i tilknytning til en international konference for ingeniører og dataloger i Hong Kong tidligere i år. Efter offentliggørelsen blev jeg kontaktet af folk fra University of Alberta i Canada, som fortalte, at de havde læst om vores arbejde, og at de godt kunne tænke sig at samarbejde, fordi de var ved at udvikle et program til afsløring af plagiering, fortæller Akbar Hussain.

I den artikel, som lagde grunden til samarbejdet, fremhæver han og kollegerne, at plagiering er et voksende problem i den videnskabelige verden på grund af internettets lette adgang til store mængder data. Plagiering, som består i ordrette gengivelser, er let nok at afsløre. Problemet bliver mere komplekst at tackle, når det også inkluderer omskrivninger, delvise kopieringer og manglende krediteringer og citater. Derfor glæder Akbar Hussain sig over, at samarbejdet med det canadiske universitet har resulteret i en anvendelig og troværdig løsning:

- Det er en fin bedrift, som dokumenterer, at vores universitet kan producere projekter og forskning af høj kvalitet.

Yderligere oplysninger: