Byggeledere har fuld fart på karrieren trods byggekrise

Der er nedgangstider inden for byggebranchen som følge af finanskrisen, så det var med nogen spænding, at lektor i byggeledelse, Søren Wandahl, i februar kunne se det første færdiguddannede hold Cand. scient techn. (CST) i byggeledelse søge ud på et jobmarked, der så alt andet end godt ud. Nu har Søren Wandahl undersøgt, hvordan det er gået de 15, der udgjorde det første hold, og resultatet er glædeligt.

Lagt online: 17.10.2011

- Det er gået helt fantastisk. 13 har fået job indenfor byggebranchen, og langt de fleste som byggeledere, og ikke ”bare” jobs som konstruktører, som de kunne have taget uden at læse CST, siger en meget tilfreds Søren Wandahl fra Aalborg Universitets Institut for Mekanik og Produktion. En har startet egen virksomhed, mens bare en enkelt er uden job.

Den to-årige Cand. scient. techn.-uddannelse er noget anderledes end øvrige kandidatuddannelser på Aalborg Universitet. Der kræves nemlig ikke en akademisk bachelorgrad for at gå på studiet. En professionsbacheloruddannelse som konstruktør giver adgang til kandidatuddannelsen.

- Vi får studerende fra de forskellige konstruktøruddannelser over hele landet, og de har forskellige kundskaber med i bagagen, så det første semester bruger vi til at sikre, at de har det samme niveau. Men 80 procent af CST-uddannelsen er nærmest identisk med civilingeniøruddannelsen i byggeledelse, så det er virkelig nogle dygtige kandidater, siger Søren Wandahl.

Mange af de studerende på CST har en håndværksmæssig baggrund som murer, tømrer, elektriker mv. og mange års erfaring fra deres fag, inden de har valgt at tage konstruktøruddannelsen.

-Så har de ofte fået mod på at læse videre og begynder på CST. De er gode håndværkere, de ved eksempelvis både, hvordan man støber og monterer en betonbjælke. Til gengæld ved de ikke, hvordan man regner ud, hvor stærk betonbjælken skal være, men det lærer vi dem så, siger Søren Wandahl.

Den praktiske erfaring er rigtig god, når man vil være byggeleder.

- Hvis du skal være en god byggeleder og styre et byggeri, skal du vide noget om det, du skal styre. Den praktiske erfaring har de, og så lærer vi dem noget om projektstyring, tidsstyring, jura og arbejdsmiljø, så de kan begå sig som byggeledere, siger Søren Wandahl.

Han var spændt på, hvordan byggebranchen ville tage imod nogen, der pludselig kom fra en helt ny uddannelse, og som kaldte sig Cand. scient techn. i byggeledelse.

- Jeg er overbevist om, at det er kombinationen af kandidaternes praktiske erfaring og den teoretiske viden, de har med fra AAU, der gør, at så mange har fået job, og det glæder mig bestemt, at vi har givet dem en uddannelse, de kan bruge til noget, og som byggebranchen efterspørger, siger Søren Wandahl.

For yderligere information:

Søren Wandahl, Aalborg Universitet, 9940 8989 eller mobil 3057 2767, email: sw@m-tech.aau.dk

Studieleder og lektor Henrik Brohus, 99 40 85 39 eller mobil 40 18 30 42, email: hb@ses.aau.dk