Aalborg Universitet åbner ’Confucius Institute’.

Instituttet skal stå for undervisning og forskningsaktiviteter omkring kinesisk sprog og kultur for både studerende på AAU, nordjyske erhvervsfolk med relationer til Kina samt lokale gymnasier mv.

Lagt online: 12.12.2011

Den officielle åbning finder sted fredag den 18. september i Utzon Centeret i Aalborg i samarbejde med Aalborg Kommune. Rektor Finn Kjærsdam indleder, og der følges op af Aalborgs borgmester Henning G. Jensen, den kinesiske ambassadør Xie Hangsheng, den tidligere dansk ambassadør i Kina Christopher Bo Bramsen, direktør for Hanban (styrelse under det kinesiske undervisningsministerium) Xu Lin samt rektor for Beijing Normal University Zhong Binglin.

Titlen på det nye Institut bliver Confucius Institute for Innovation & Learning at Aalborg University.

I hele den efterfølgende måned indtil den 19. oktober vil der bl.a. være foredrag om kinesisk lægevidenskab, Konfutse's filosofi og forretningskultur, kinesiske skikke og madkultur med mulighed for at lave ægte kinesisk mad selv, særlige aktiviteter for børn med bl.a. kinesiske børnelege og indblik i hvordan det er at være elev i det kinesiske skolesystem.
Disse aktiviteter vil finde sted i og omkring Utzon Centeret i samarbejde med Aalborg Kommune, og er tilgængelige for alle interesserede.
For yderligere oplysninger om instituttet og programmet se her.

Danmark bliver hermed det eneste nordiske land med 2 Confucius Institutter. Aalborg Universitet er blevet opfordret til at søge af deres gode samarbejdspartner i Kina, Beijing Normal University og har fået godkendelsen igennem hos de kinesiske myndigheder på rekordtid.

Strategisk vil det nye institut styrke Aalborg Universitets omdømme som internationalt universitet og er med til at give en balance mellem tiltag i Kina via AAU’s allerede blomstrende bilaterale aftaler med kinesiske universiteter og det nye danske universitetscenter i Kina.