Universitet og mediehus i unikt samarbejde

Et hundrede iPad-tabletcomputere markerede mandag startskuddet til et banebrydende samarbejde mellem Aalborg Universitet og NORDJYSKE Medier.

Lagt online: 09.11.2010

Medievirksomheden og Det Humanistiske Fakultet ved universitetet har indledt et samarbejde, der omfatter læring om udvikling og brug af moderne digitale medieformer, og som bliver grundstammen i en række tilknyttede forskningsprojekter. I alt udlånes der iPads til omkring fire hundrede studerende og ansatte på tre af universitetets uddannelser, Oplevelsesdesign, Interaktive Digitale Medier og Humanistisk Informatik. I apparaterne er der samtidig et nyt multimediemagasin, som NORDJYSKE udgiver under navnet ”NORDJYSKE inside”.

”Vi giver de studerende iPads, fordi det er et helt nyt medie, og vi har brug for viden om, hvordan og hvornår iPads bliver brugt i hverdagen, og hvad de bliver brugt til. Vi ser frem til, at de studerende kommer med gode forslag og ideer til at gøre NORDJYSKE inside endnu bedre og samtidig skabes der et spændende innovationsmiljø mellem os og universitets ansatte og studerende," siger chefredaktør Lars Jespersen, NORDJYSKE Medier.

Samarbejdet glæder også Jens F. Jensen, som leder forskningsprojektet på Aalborg Universitet.
”Det er mig bekendt den største brugertest, der på verdensplan er igangsat med iPad, og samarbejdet vil give os megen ny viden om, hvordan en iPad bruges, og hvad den kan bruges til. I dag er der meget begrænset viden om en iPads potentiale, og det glæder vi os til at få mere viden om med dette projekt”, siger Jens F. Jensen.

De studerendes brug af iPadsene vil løbende blive undersøgt, og der vil blive gennemført flere eksperimenter for at få størst mulig viden om potentialet. En ph.d.-studerende vil stå for at opsamle og videreformidle viden og derefter afrapportere til NORDJYSKE Medier.

Kontaktpersoner:

Aalborg Universitet:
Forskningsleder Jens F. Jensen, 9940 9028/5171 9541, jensf@hum.aau.dk
Dekan på Det Humanistiske Fakultet, Lone Dirckinck-Holmfeld, 9940 9604/2282 2074, lone@hum.aau.dk

Nordjyske Medier:
Lars Jespersen, chefredaktør, lars.jespersen@nordjyske.dk, tlf. 9935 3535 / 2080 4906
Carsten Worsøe, cross media manager, carsten.worsoe@nordjyske.dk, tlf. 9935 3535