Storfilm blev til børnejulekalender

Hvordan bliver planer om en storfilm om en berømt biskop til en børnejulekalender i 24 afsnit?

Lagt online: 21.12.2010

Det sker, når man blander følgende ingredienser:
- Et stk. stemningsfyldt kloster fra 1100-tallet,
- et stk. fremragende historiefortæller,
- et stk. mellemstor bus,
- et stk. workshop om oplevelsesøkonomi,
og sidst men ikke mindst, et stk. kvik studerende fra Aalborg Universitets Humanistiske Fakultet.

De sidste afsnit af julekalenderne ruller i disse dage henover tv-skærmene i de danske hjem, og imens er forberedelserne til næste års julekalendere i fuld gang. Og når op mod en million danskerne næste år tænder for TV2 for at følge med i de eventyr, der opstår, når julemand, børn, voksne og spøgelser mødes i det knap 1000 år gamle Børglum Kloster i Nordjylland, ja så skyldes det et ualmindeligt lyst indfald, som en studerende på institut for kommunikation på Aalborg Universitet fik efter at have besøgt klosteret for at deltage i en workshop om oplevelsesøkonomi.

Workshoppen om oplevelsesøkonomi skulle egentlig dreje sig om, hvordan man i Hjørring Kommune kom videre med planerne om at lave en storfilm om Stygge Krumpen, der under reformationen var bisp på Børglum Kloster. Kommunen trængte til lidt inspiration, og projektlederen, Dorte Østergaard, som også er ekstern lektor på Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, lektor Peter Allingham og Thomas Østergaard, kultur- og fritidschef i Frederikshavn Kommune, satte studenterne på opgaven, og det resulterede i en lys ide fra Sophie Gulstad.

”Forfatteren Gert Jensen havde fortalt så inspirerende og så levende om Stygge Krumpen og Børglum Klosters historie, at det satte en masse tanker i gang. Og på vej hjem i bussen slog det mig bare lige pludseligt: Klosteret ville være en fantastisk location for en børnejulekalender, fordi rammerne, som de historiske begivenheder er foregået i, stadig eksisterer, og man kan derfor stadig opleve den særlige historiske atmosfære, når man besøger klosteret ”, siger Sophie Gulstad.

Og når man som Sophie Gulstad har deltaget i Aalborg Universitets workshop om oplevelsesøkonomi, ser man naturligvis også yderligere markedsføringsmuligheder for klosteret, når julekalenderen med den luddovne julemand og uhyggelige spøgelser toner frem på danskernes tv-skærme næste jul.
”Der er ingen tvivl om, at mange, der ser julekalenderen, gerne selv vil prøve at gå rundt i de fantastiske rum på Børglum Kloster, hvor de har set julemanden og spøgelserne husere. For mig at se er der ingen tvivl om, at masser af skoleklasser og børnefamilier vil tage på julemarked i klosteret, måske sætte sig ned med en kop varm Stygge Krumpen-kakao og tage på skattejagt i klosterets mange spændende kroge”, siger hun.

For yderligere information:
Sophie Gulstad (som også gerne viser rundt på klosteret og fortæller om, hvad der inspirerede hende)
Mobil: 72 69 16 54, sga@ucn.dk

Projektleder, ekstern lektor Dorte Østergaard, 4122 3244, dorte.reinholdt.oestergarrd@hjoerring.dk

Lektor Peter Allingham, Aalborg Universitet, 9940 9037, pal@hum.aau.dk