Nordjyske eksperimenter skal hjælpe dansk madkultur

Det var et stærkt nordjysk samarbejde, der lå bag, da Fødevareministeriet i går offentliggjorde beslutningerne om MadX, som skal være hele Danmarks eksperimentarium for fødevarer, mad og måltider.

Lagt online: 26.11.2010

Fødevareministeriets ønsker for MadX er at løfte den danske madkultur, styrke uddannelsesmulighederne og fremme et innovativt fødevareerhverv. Fysisk bliver centrets administration placeret på Roskilde Uddannelsescenter og Nordsøen Forskerpark, mens Aalborg Universitets nye tværfaglige forskergruppe AAU Food Research kommer til at spille en væsentlig rolle i MadX-aktiviteterne. Lektor Anna Marie Fisker står bag en stor del af de idéer, der i sidste ende gjorde udslaget for Fødevareministeriets beslutning om, i hvilken retning MadX skal gå.

- I forbindelse med MadX vil nogle af de vores mere progressive forskere kunne bidrage med afgørende fagligheder, der kan bringe MadX ind i den eksperimenterende og helt nødvendige position, dansk fødevareerhverv og danske forbrugere har brug for. Det gælder specielt området "Mad til Mange", som er et kerneområde i AAU's tværfaglige fødevareforskning, men også events og kommunikation af mad, fødevaredesign og meget andet, siger Anna Marie Fisker, som ser frem til at styrke samspillet mellem AAU og fagfolkene i Hirtshals.
- Vi har fantastiske fisk i havene omkring os. Dem skal vi have frem til forbrugeren på helt nye og spændende måder. Etableringen af et Fisketeater i Hirtshals bliver en unik mulighed for sammen med erhvervet at vise, at vi kan nytænke området, forklarer Anna Marie Fisker.

Hun mener også, at AAU's tradition for innovative samarbejder med erhvervsvirksomheder, regionale parter og netværk af internationale partnere bliver en stor styrke i det nye samarbejde. For Aalborg Universitet er fødevareforskningen et stort satsningsområde, og engagementet i MadX giver bliver en generel vitaminindsprøjtning til de mange aktiviteter i Region Nordjylland, blandt andet gennem AAU's samarbejde med Forskerparken Nordsøen og Teknologisk Instituts afdeling i forskerparken, hvor der vil være fokus på mad fra havet.

- Vi er utrolig stolte over at fiske-satellitten af MadX skal ligge i Hirtshals, men på den anden side har vi også svært ved at pege på et mere passende sted for netop disse aktiviteter, siger Jens Otto Størup, der er direktør for Nordsøen Oceanarium og Nordsøen Forskerpark.
- På Nordsøen Forskerpark, hvor blandt andet Fiskens Hus har hjemsted, er vores styrke, at vi har en solid kompetence inden for dels at formidle viden om fisk og fisk som fødevarer til den brede offentlighed, dels at vi har et særdeles kompetent fiskekøkken. Ved at arbejde sammen med Teknologisk Institut og Aalborg Universitet kan vi sikre, at MadX-aktiviteterne bliver koordineret med den Region Nordjyllands store fødevaresatsning Spis Nord, understreger Jens Otto Størup.

De tre vidensparter faciliterer nemlig i fællesskab to af regionens Spis Nord-aktiviteter i form af projekterne ”Smag, Design og Oplevelser” og ”Fiskerisektoren”, så også i Teknologisk Institut glæder man sig.
- Vi ser frem til samarbejdet med Roskilde Uddannelsescenter og den kommende bestyrelse for MadX. Den samlede fødevaresatsning i Nordjylland, hvor fisk i mange sammenhænge er omdrejningspunktet, har rigtig meget at kunne byde på i de spændende rammer på Nordsøen Forskerpark, fremhæver Lars Jøker, det er centerchef for Fiskeri og Miljøteknologi på Teknologisk Institut.

Et eksempel på en aktivitet, der vil spille sammen med MadX, er det forskningsprojekt, som Food & People ved AAU gennemfører i Aalborg-børnehaven Fuglsang i Aalborg Kommune om madordninger i børnehaven kan bidrage til at udvikle maddannelse og sundhed. Sideløbende undersøger man med støtte fra Nordea-fonden i projektet FRIDA (Frokostordninger i Dagtilbud) mad- og sundhedspædagogiks effekt på sundhedsadfærd og dannelse.

Regeringen nedsatte sidste år et udvalg bestående af en række eksperter, virksomheder, organisationer og fagfolk, der skulle komme med deres forslag til, hvad et dansk MadExperimentarium skulle rumme for at fremme et innovativt fødevareerhverv, sikre tidssvarende uddannelser for madprofessionelle og højne dansk madkultur. Regeringen har afsat en grundbevilling på 15 millioner årligt.

Yderligere oplysninger:

• Lektor Anna Marie Fisker, AAU Food Research, tlf. 99 40 99 11, mobil 21 14 24 53
  • Direktør Jens Otto Størup, Nordsøen Oceanarium og Nordsøen Forskerpark, tlf. 96 25 87 00, mobil 51 28 07 27
  • Fødevareministeriet: Afdelingschef Per Krogsgaard Christiansen, tlf. 22 32 55 88