Innovation X vil sætte skub på vækst og videndeling i Nordjylland

Synliggørelse af de eksisterende tilbud og networking i den virkelige verden – det er hovedingredienserne i Innovation X, hvor en lang række nordjyske aktører går sammen for at give bedre muligheder for vækst og iværksætteri i det nordjyske erhvervsliv.

Lagt online: 16.11.2010

Når et nyt nordjysk initiativ lanceres torsdag, er det startskuddet til en lang række aktiviteter, som skal give bedre forhold for iværksættere og virksomheder med vækstambitioner. Der findes i dag flere aktører i Nordjylland, som arbejder med at fremme vækst og iværksætteri, og det nye initiativ skal blandt andet være et udstillingsvindue for de mange tilbud og servicer, der har fokus på vækst i Nordjylland. Innovation X, som det nye initiativ kaldes, er et åbent partnerskab, der løbende udvides med flere aktører for på den måde at skabe en endnu bedre forståelse for sammenhængene i det nordjyske vækstfremmesystem.

Mens mange aktiviteter i dag handler om at formidle mulighederne for vækst, skal Innovation X i højere grad ses som en mulighed for at bringe interesserede parter sammen fysisk. Et af de vigtigste omdrejningspunkter i Innovation X bliver derfor et månedligt møde med inspirerende foredrag og mulighed for den networking, der er afgørende for at løfte virksomheder med vækstambitioner. Mads Delmar fra virksomheden CONNECT Denmark, der fra begyndelsen har været med i idégruppen bag Innovation X, ser store perspektiver i at bringe nordjyske aktører inden for erhvervsliv, innovation og iværksætteri sammen.

- Det kan være vigtigt at have noget fast at mødes om, så folk får mulighed for at planlægge det i deres kalender. Det er en eventyrlig mulighed for små og mellemstore virksomheder at komme ud og networke med ligesindede og komme tættere på universitetet. Man får noget nyt til hovedet gennem spændende foredrag, men man får også mulighed for at møde rådgivere og aktører på området. Networking er en adgang til de rigtige ressourcer, hvilket er væsentligt, hvis en virksomhed skal udvikles, og vi skulle jo gerne have de nordjyske virksomheder til at vækste og skabe flere arbejdspladser, forklarer Mads Delmar.

Innovation X søsættes officielt ved et stort heldags-arrangement i Aalborg torsdag den 18. november, hvor der blandt andet vil være foredrag om vækst efter finanskrisen, forretningsmodeller i oplevelsesøkonomien og muligheder på de østeuropæiske markeder. Frokosten er en champagne-reception med mulighed for at diskutere med blandt andre SF's innovationsordfører Steen Gade, Aalborgs borgmester Henning G. Jensen, Venstres folketingsmedlem Karsten Lauritzen og AAU-rektor Finn Kjærsdam. Om eftermiddagen kan deltagerne også møde David Madié, som er dansk iværksætter på den internationale scene. Han har udviklet hundredvis af danske vækst-iværksættere, rådgivet virksomhedsejere på fire kontinenter og været udvalgt af World Economic Forum som værende blandt verdens hundrede "Global Leaders of Tomorrow".

Innovation X bliver dels et udstillingsvindue på nettet for alle interesseredde vækst-aktører i Nordjylland og dels et fysisk samlingspunkt med de månedlige innovationsdage.
- Alle virksomheder kan have glæde af det. Man behøver ikke være teknologifokuseret, man skal bare være forretningsorienteret og interesseret i udvikling, uanset om man arbejder med produkt- eller serviceydelser. Tanken er, at Innovation X er en koordineret mangfoldighed, hvor alle inviteres ombord til at komme med indhold. Og den partnerkreds, der allerede findes i dag, vil vi gerne udvide, fortæller Mads Delmar.

Innovation X er et samspil mellem aktørerne BrainsBusiness ICT NORCOM, Karrierecentret, ICI (Internationalt Center for Innovation), Connect Danmark Nordjylland, Væksthus Nordjylland, SEA (Supporting Entrepreneurship at Aalborg University), ApEx (Center for Anvendt Oplevelsesøkonomi), UCN Udvikling & Innovation, SmartCityDK, Tech College Nordjylland og Aalborg Industri- og Handelskammer. Åbningsdagen med gratis foredrag, debat og networking finder sted på NOVI på Niels Jernes Vej i Aalborg torsdag den 18. november.

Yderligere oplysninger: