Idérig ingeniørstuderende får kommunal talentpris

Stort talent, stort engagement og store drømme er samlet i ét i den 23-årige kemiingeniør-studerende Henrik Tækker Madsen fra Aalborg Universitet Esbjerg, som fredag hædres med Esbjerg Kommunes særlige talentpris på 50.000 kroner. Prisen uddeles som anerkendelse for et ganske særligt talent inden for kultur, sport, erhverv, forskning og uddannelse.

Lagt online: 17.12.2010

I Henrik Tækker Madsens tilfælde er det imponerende bedrifter gennem fire et halvt års studier på Aalborg Universitets campus i Esbjerg, som har kvalificeret til hæderen. Både i faglige projekter med fokus på miljø og kemiteknologi samt i et væld af afledte aktiviteter i universitets- og studiemiljøet i Esbjerg. Ifølge prismodtageren har han haft gode muligheder for at boltre sig:

- Det er et lille sted sammenlignet med Aalborg, Odense eller DTU, men småt kan også være godt. Her er man ikke bare én i mængden, og man kommer til at kende sine professorer og undervisere personligt, hvilket selv sagt giver masser af muligheder.

Henrik Tækker Madsen har valgt at forfølge mulighederne på miljøområdet, hvor der er hårdt brug for at få udrettet noget:

- Nu er jeg selv vældig interesseret i miljø, og noget af det fede ved stedet her er, at vi ikke bare beskriver miljøproblemer. Vi gør rent faktisk noget ved dem. For eksempel har jeg arbejdet med klimaprojekter som udvikling og optimering af biobrændstof og fjernelse af CO2 fra røgen fra kraftværker, men også med mere grundforskningsprægede områder som dannelse af bioolie ved at efterligne de tryk og temperaturforhold, der kan forekomme i undergrunden.

Rent vand og kemiske tryllerier

En af de udfordringer, Henrik Tækker Madsen gerne vil prøve kræfter med i fremtiden, er sikring af vandforsyningen rundt om i verden. Også der kan kemi og miljøteknologi gøre gavn:

- Vandrensning bliver mere og mere vigtig i de kommende år, fordi væksten i befolkningstal giver et forøget pres på ferskvandsforsyningerne. Vi er nødt til at passe bedre på vores vand og blive bedre til at gøre det rent igen, og der kan vi bruge avancerede kemiske teknikker til at nedbryde forureningskomponenter, fortæller Henrik Tækker Madsen.

Miljøet er én af hans kæpheste, og en anden er at få flere unge til at interessere sig for naturvidenskab. Sammen med medstuderende har han derfor opbygget et populært kemishow i Esbjerg, som med spektakulære, støjende og stinkende eksperimenter er med til at pirre nysgerrigheden hos områdets unge.

- Jeg har en masse ideer og visioner, jeg gerne vil have ført ud i livet, hvis jeg kan blive i Esbjerg. Der har jo for nylig været stor diskussion om de danske resultater i PISA- undersøgelsen. Hvis vi skal forbedre os, er et af midlerne at skabe en større interesse for det at lære. Det er også selve formålet med vores kemishow, som vi har turneret rundt med på Esbjergs skoler, og det har netop været minded på at skabe interesse omkring naturvidenskab ved at fortælle, at det altså ikke bare er kedelig tavleundervisning i støvede lokaler, forklarer Henrik Tækker Madsen.

De personlige faglige ambitioner for fremtiden går i retning af forskning i tæt samarbejde med erhvervslivet. Efter at have tilbragt det seneste semester på University of Strathclyde i Glasgow har han et stående tilbud om at komme tilbage til Skotland og få en forskeruddannelse. Men Henrik Tækker Madsen satser på at fortsætte karrieren i Esbjerg:

- Som det ser ud nu, vil jeg gerne lave en ErhvervsPhD her i Esbjerg. Derefter er det langsigtede mål at få egen virksomhed inden for miljøkemien.

Yderligere oplysninger og kontakt:
  • Ingeniørstuderende Henrik Tækker Madsen, mobil 2096 0733.
  • Kommunikationsmedarbejder Tove Morell, Aalborg Universitet Esbjerg, mobil 2929 3960.