Beton-opfindelse skaber ny virksomhed og læ i naturpark

To nyuddannede ingeniørers unikke metode til støbning af betonforme skal være med til at skabe læskure til gæsterne i den nationale Naturpark Mols Bjerge. Samtidig er de to bagmænd i fuld gang med at etablere egen virksomhed og patentbeskytte deres roste idé.

Lagt online: 13.12.2010

Mathias Kræmmergaard Kristensen fra Brønderslev og Christian Raun fra St. Darum ved Ribe har i fællesskab udviklet den nye støbeformsmetode i forbindelse med deres uddannelse og afgangsprojekt fra Aalborg Universitets Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi.

Metoden kan forenkle avancerede støbeopgaver, hvor beton skal krumme på flere leder. Den videre udvikling af formen sker i samarbejde med Institut for Byggeri og Anlæg og lektor Poul Henning Kirkegaard, der også har sikret vigtig økonomisk støtte til udviklingsarbejdet fra Det Obelske Familiefond.

- Støbeformen er udviklet ud fra et ønske om at gøre det lettere, hurtigere og billigere at producere såkaldte dobbeltkrumme elementer i beton til arkitektur. Gennem de senere år har betonbrancen selv og andre forsøgt at udvikle noget tilsvarende, fordi de nuværende metoder til at fremstille krumme elementer består i at fræse støbeforme ud i skum eller plast, hvilket er dyrt og arbejdskrævende. Vi mener, at vi har fundet løsningen med udviklingen af en speciel membran, forklarer Mathias Kræmmergaard Kristensen.
 
Støbeformen er takket være membranen i stand til at lave en overflade med flere jævne krumninger direkte fra en computertegnet model. Derefter kan der taget et aftryk af støbeformens overflade med voks eller gips, og aftrykkene kan bruges som forskalning til støbning af de færdige betonelementer. 

Organiske former på naturskøn plet

En prototype har dokumenteret, at løsningen fungerer, og nu arbejder de to ingeniører på deres første konkrete opgave i det nystartede firma ADAPA Aps, som går ud på at skabe iøjnefaldende shelters til Nationalpark Mols Bjerge. Idéen udspringer af, at Christian Raun og Mathias Kræmmergaard Kristensen gerne vil bygge noget til placering i naturen, som udnytter betons lidt oversete evne til at skabe organiske former.
 
- Vi har kontaktet flere kommuner og nationalparker, og er endt med at få en interessant partner i Nationalpark Mols Bjerge, der vil stille en lækker grund til rådighed i et lavt egekrat ved stranden på Ahl Hage. Samtidig har vi fået betonelement-producenten HiCon til at sponsorere beton til shelteret. Vi er blevet lidt forsinkede med projektet, men vi satser på, at det kommer til at stå klar lige før udendørs-sæsonen starter næste år, fortæller Christian Raun. 

Fra videnskab til virkelighed

Principperne bag den nye støbeforms-metode indgår i en videnskabelig artikel, som Christian Raun og Mathias Kræmmergaard Kristensen netop har fremlagt på en international konference i Shanghai sammen med lektor Poul Henning Kirkegaard, der også har været deres hovedvejleder.
 
Selv om den faglige anerkendelse er kærkommen, er det først og fremmest de forretningsmæssige udfordringer, der optager de unge virksomhedsejere i øjeblikket. De er ved at supplere deres uddannelse med et 11. semester i Business Development & Entrepreneurship, og de får hjælp til kommercialiseringen af deres opfindelse fra universitetets særlige Inkubatorordning.
 
- Vi har forfattet og indsendt en patentansøgning i samarbejde med en patentadvokat, og vi er i fuld gang med at få styr på finansiering og strategi. Det er områder, vi ikke har haft den store berøring med i den del af vores uddannelse, der har handlet om arkitektur. Så vi er blevet meget opmærksomme på mulighederne for rådgivning fra inkubatorordningen, væksthuse og lignende tilbud, siger Mathias Kræmmergaard Kristensen.
 
I første omgang handler det især om at komme i kontakt med potentielle samarbejdspartnere og kunder. En ekstraordinær opsøgende og udadvendt indsats skal i den kommende periode være med til at afklare, om markedspotentialet for den nye støbeformsmetode er så stort som forventet.
 
- Vi tror, der er et marked, og vi har fået at vide, at der er et marked. Men nu skal vi selv ud og snakke med markedet og finde ud af, hvor stor interessen reelt er. Vi kan sagtens selv synes, at det er nok så smart, men hvis ikke der er nogen, der kan bruge det til noget økonomisk eller udviklingsmæssigt i deres virksomhed, så har det ikke nogen gang på jorden, fastslår Christian Raun. 

Nu eller aldrig

Optimismen hos de to iværksættere og deres rådgivere er stor, men de er samtidig meget afklarede om, at deres erhvervseventyr ikke er selvskrevet til en lykkelig slutning. Det kan gå begge veje, men det skal have en chance.
 
- Vi er gået ind til det med den tankegang, at hvis der var noget tidspunkt, vi skulle gøre det på, så er det nu, hvor vi har en god idé og samtidig har muligheden for at få hjælp fra dygtige folk. Går det, så går det, og går det ikke, så har vi haft en god oplevelse ud af det, som vi forhåbentlig også kan bruge videre frem. Men indtil videre har det været ret positivt det hele, siger Christian Raun.
 
Yderligere oplysninger: 
  • Læs mere på www.adapa.dk.
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, mobil 2340 6554.