Aalborg Universitet sætter strøm til filosofien

Aalborg Universitet lægger den traditionelle filosofiuddannelse på hylden og udbyder fra september næste år i stedet både en bachelor- og en kandidatuddannelse i Anvendt Filosofi.

Lagt online: 16.12.2010

- Vi gør, som Bob Dylan gjorde i Newport i 1965, da han til en folk-festival for første gang skiftede den akustiske guitar ud med en elektrisk og dermed satte strøm til en tradition, folk-musikken. Med den nye uddannelse sætter vi strøm til en anden tradition, nemlig filosofien, for vi trænger til at få sat vores filosofiske viden på prøve ude i virkeligheden, siger studieadjunkt Patrik Kjærdam Telléus, som er en af initiativtagerne til den nye uddannelse.

Morten Albæk er uddannet filosof og Senior Vice President i Vestas og adjungeret professor ved Institut for Uddannelse, Læring & Filosofi ved Aalborg Universitet. Han har bidraget med inputs til indholdet i uddannelsen og glæder sig især over, at den teoretiske undervisning kombineres med praksisophold.

- Det er en klar fordel, at filosoffen kommer ud i virkeligheden og på den måde lærer, hvad det kræver af en filosof at gøre filosofien relevant for ”almindelige” mennesker i en organisation eller virksomhed. Det er ikke værdiskabende for en virksomhed, at filosoffen holder lange støvede foredrag om en af filosofiens mestre. Derimod kan det skabe vækst i en virksomhed, hvis filosoffen kan omsætte filosofiens historie og teorier til konkrete ideer, anbefalinger og projekter inden for HR, markedsføring, kommunikation eller forretningsudvikling, og det kræver, at man kan gøre filosofien relevant og aktuel for helt almindelige mennesker i helt almindelige jobs, siger Morten Albæk, som har store forventninger til den nye uddannelse.

- Jeg tror, at der om 20 år vil være filosoffer ansat i langt de fleste strategiafdelinger, og jeg tror virkelig, at uddannelsen har større potentiale end selv de, der har stablet uddannelsen på benene, tør tro på.

Men hvad får virksomheder ud af, at der nu kommer en uddannelse i anvendt filosofi på AAU?

- De, der kommer til at læse anvendt filosofi, vil mere end noget andet kunne hjælpe organisationer med at udvikle deres vision, mission, kerneværdier og det der med et flot ord hedder ”value proposition”. For både som mennesker og organisation skal vi hele tiden spørge, hvem vi er, og hvem vi ikke er, så vi til alle tider har identificeret vores stærke og svage sider, og det er mere end noget andet det, filosofien er skabt til at kunne. Havde Ståle Solbakken ikke kigget grundigt på FCK’s stærke og især svage sider inden mødet med FC Barcelona og lagt en taktik baseret på en sund selverkendelse og ikke overdreven selvtillid, havde FCK nok fået alvorlige klø ligesom Real Madrid fik, da de mødte Barcelona senest. INTET er vigtigere end en sund selverkendelse for at kunne producere eller skabe noget ekstraordinært, og den sunde selverkendelse vil studerende fra Anvendt Filosofi kunne hjælpe virksomhederne med at opnå og dermed skabe noget ekstraordinært, siger Morten Albæk.

Som et led i uddannelsen og for at være bedre rustet til erhvervslivet, skal studerende i mindst halvandet semester læse et andet fag, eksempelvis organisationsteori, psykologi, sprog eller medievidenskab. Uddannelsen i Anvendt Filosofi er meget erhvervsrettet, men vil i lighed med den klassiske filosofiuddannelse også kunne give undervisningskompetence i gymnasium og HF.

For yderligere information:
Studieadjunkt Patrik Kjærsdam Telléus, telefon: 23 63 94 86, mail: patrik@learning.aau.dk

Læs mere om uddannelsen i Anvendt Filosofi på www.filosofi.aau.dk