Nyt selskab kan lytte sig frem til faren for blodpropper

Hvert femte dødsfald i Danmark skyldes hjertestop som følge af forsnævringer i blodkarrene omkring hjertet. Mange af dødsfaldene kan undgås, hvis forsnævringerne opdages i tide, men den sikre diagnose er både dyr og langsommelig. Et samarbejde mellem Aalborg Universitet og Coloplast leder nu til etableringen af et selskab, der skal bringe en radikal ny diagnosemetode på markedet.

Lagt online: 10.12.2009

- Blodkarforsnævringer omkring hjertet er en lidelse, som kan ramme os alle uden varsel og med fatale konsekvenser. Det er det problem, vi nu adresserer, og selvom diagnosemetoden stadig er under udvikling, håber vi at have teknologien på markedet i løbet af tre til fire år, siger Peter Samuelsen, som er direktør for det ny selskab.

Metoden baserer sig på et hjerteplaster med indbygget mikrofon samt avanceret teknik til fortolkning af de opsamlede lydsignaler. Den nye teknologi er gennem de seneste år blevet udviklet af forskere på Aalborg Universitet og kan ved at lytte til det cirkulerende blod identificere eventuelle forsnævringer i blodkarrene og dermed afsløre risikoen for forestående blodpropper.

- Lige siden to specialestuderende på Aalborg Universitet for nogle år siden fandt idéen, har vi arbejdet for at forfine principperne i denne banebrydende opfindelse. Det har længe været planen, at teknologien skulle blive så avanceret, at den kan bruges i medicinsk udstyr, og i aftalen med Coloplast er jeg sikker på, at der er blevet skabt et solidt grundlag for, at det bliver virkelighed, siger professor og prodekan Egon Toft (billedet) fra Aalborg Universitet.

Da metoden er billig og præcis, vil den kunne anvendes af de praktiserende læger for at afgøre, om patienten skal til en mere omfattende hospitalsundersøgelse.

- Et af problemerne med de eksisterende diagnosemetoder er, at alt for mange kommer til en dyr hospitalsundersøgelse. Alligevel fanger systemet langt fra alle. Vores produkt kan på sigt spare både menneskeliv og skattekroner ved at sikre, at de rigtige mennesker kommer til en undersøgelse, siger Peter Samuelsen.

Idégrundlaget for metoden har allerede høstet hæder i form af Medicoprisen 2007. Udover Coloplast og Aalborg Universitet deltager hjerteafdelingen på Rigshospitalet også i projektet bag selskabet, som desuden får støtte fra Højteknologifonden. Det nye selskab, Acarix A/S, vil få til huse på Coloplast.

Fakta om sygdommen og Acarix

• Koronar arterie sygdom (CAD) skyldes forsnævring i kranspulsårerne. Livsstilsfaktorer (kost, rygning, alkohol og motion) har stor indflydelse på udviklingen af sygdommen, der både rammer mænd og kvinder. Hvert femte dødsfald i den vestlige verden skyldes CAD og af disse sker en fjerdedel uden forudgående varsel.
  • Der er adskillige måder, hvorpå CAD kan diagnosticeres, men ’golden standard’ er koronar-angiografi, en røntgenmetode, hvor patienten får indsprøjtet kontrastmedie i hjertearterierne gennem et kateter, som indføres i lysken. I Danmark udføres mere end 25.000 koronar-angiografier om året, hvoraf omkring halvdelen leder til by-pass eller ballonudvidelsesoperationer. Operationen foregår på hospitalet og koster ca. 15.000 kr.
  • Acarix er et aktieselskab. Hovedaktionærer er Coloplast (37% ejerskab) og Aalborg Universitet (27,5% ejerskab). Resten af aktierne ejes af Acarixs ledelse og andre projektdeltagere, der har valgt at investere i selskabet.