Ny aftale sender lovende indiske teleforskere til Aalborg

Tæt samarbejde mellem Aalborg Universitets Center for TeleInfrastruktur (CTIF) og beslægtede forskermiljøer i Indien fører nu til en fast aftale om udstationering af indiske forskerstuderende i Aalborg. De første 11 indiske gæster er netop ankommet og budt velkommen på Institut for Elektroniske Systemer.

Lagt online: 04.12.2009

De tilrejsende ph.d.-studerende fra Sinhgad Institute of Technology i Lonavala skal i første omgang være i Aalborg de kommende tre måneder. Derefter drager de hjem til Indien, men de vender tilbage til Danmark yderligere to gange i løbet af deres tre-årige uddannelse, så de i alt vil tilbringe ni måneder på Aalborg Universitet.
Deres ophold er kommet i stand via en aftale med den nystartede indiske interesseorganisation GISFI (Global ICT Standardisation Forum for India), som arbejder på at styrke Indiens internationale rolle inden for informations- og kommunikationsteknolgi. Aalborg Universitet indgår meget direkte i de indiske bestræbelser, idet direktøren for universitetets Center for TeleInfrastruktur, professor Ramjee Prasad, er blandt initiativtagerne til GISFI og også er valgt som formand for organisationen.

Derfor var det en dobbelt glæde for ham at byde de 11 indiske forskerstuderende velkommen til Aalborg, da det nye indiske ph.d. program blev markeret med en åbningsreception. Ramjee Prasad forklarede, at erfaringerne fra deres ophold løbende vil blive brugt til at styrke rammerne om samarbejdet, og at det på sigt er meningen, at 20 vordende indiske forskere hvert år skal have mulighed for at henlægge en del af deres studier og forskning til CTIF's hovedkvarter i Aalborg.

Store gensidige forventninger

Lederen af Forskerskolen ved Aalborg Universitets ingeniørfakulteter, professor Søren Holdt Jensen, lovede i sin velkomst til de studerende al mulig støtte og hjælp. Men han mindede dem samtidig om, at den nordiske tradition for ph.d.-uddannelser indebærer, at det i høj grad er deres egen forskning og deres eget projekt, som er omdrejningspunktet.

- Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe med at udvikle jeres egenskaber som forskere og hjælpe jer med at gå hele vejen og publicere jeres resultater internationalt. I er kommet hertil for at studere inden for kommunikationsteknologi, og det er et område, hvor vi har spidskompetencer i Aalborg. Til gengæld regner vi også med, at I vil blive gode ambassadører for os i fremtiden, og at vi kan udføre fælles forskning til glæde for alle parter, sagde Søren Holdt Jensen.

De indiske ph.d. studerendes talsmand, Shivprasad P. Patil, takkede for den varme velkomst og for de muligheder, det særlige ph.d.-program tilbyder.

- Vi er klar over, at der er forventninger til os fra alle sider, og vi kan forsikre om, at vi vil gøre vores bedste for at indfri dem, lovede han.

Yderligere oplysninger og kontakt