Mobilspil skal hjælpe nørder ud af social isolation

To universitetsuddannede spiludviklere bruger deres speciale som afsæt for nyt iværksætter-firma, der vil lokke computernørder væk fra skærmen og ud i virkeligheden. Midlet er sociale spil på mobiltelefonen, som kun kan gennemføres ved at have kontakt med rigtige levende mennesker.

Lagt online: 24.11.2009

- Vores målgruppe er enhver, som er frisk på at spille på en ny og mere social måde. Men vi har et særligt godt øje til dem, der ofrer samvær med andre til fordel for spil. Undersøgelser dokumenterer, at jo mere tid man bruger på spil, jo større social angst får man. Så vi vil lave et alternativ, hvor det går ud på at kommunikere og interagere med andre mennesker i virkeligheden, fortæller den ene halvdel af makkerparret bag spilfirmaet Ncouraged, 30-årige Michael Henning Juul Petersen.
Både han og den 26-årige kompagnon Daniel John Kold kender situationen fra deres egen og venners hverdag. Pludselig er der gået en hel aften eller det meste af en weekend, uden at det er blevet til så meget andet end at sidde alene hjemme for nedrullede gardiner, så dagslys og andre distraktioner fra virkeligheden ikke forstyrrer spillet på computeren.

- Spillene er blevet større og flottere, men de har alle det til fælles, at man skal sidde derhjemme i sofaen og spille det på sin konsol eller på computeren. Spil over nettet kan skabe en overfladisk kontakt med andre, men der har ikke været nogen mulighed for at spille i en mere social sammenhæng. Vi vil skabe kontakten ude i det virkelige liv, for du opfører dig på en anden måde, når du kan se de andre i øjnene frem for bare at se på en skærm, forklarer han.

Mobilen den oplagte platform

De to iværksætteres egen spilfascination blev grundlagt fra barnsben og vedligeholdt op gennem ungdomsårene og studietiden. Selv om nostalgien står på spring, når de udveksler minder om datidens Commodore og Amiga maskiner, værdsætter de i høj grad de moderne mobilteknologiske muligheder, som er hele grundlaget for deres forretningsidé.

- Det er en drengedrøm at udvikle spil, og det er en fantastisk verden at være i netop nu. De mobile platforme er i rivende udvikling, og dette års mobiltelefoner kan sindssygt meget mere end dem, der kom ud i fjor. Samtidig udfordrer det os, der vil lave spil til mobiltelefoner, fordi vi skal følge med og prøve at udnytte den hardware, der bliver introduceret, jubler Michael Henning Juul Petersen.

I deres afsluttende universitetsspeciale valgte de to at udvikle et forholdsvis simpelt spil til Apples iPhone. Spillerne skulle samle brikker til et puslespil, og de kunne kun få fat på dem ved at tage kontakt til andre gæster på den café i Aalborg, hvor spillet blev afprøvet. Ncourageds første kommercielle spil bliver anderledes ambitiøst og omfangsrigt med spillerne i forskellige roller og med udvalgte dele af byen som kulisse.

- Spillet foregår i den virkelige verden, og det tager udgangspunkt i virkelige ting, steder og personer. Mobiltelefonen bliver bare brugt som medie til at kæde det hele sammen og til at registrere, at spillerne kontakter hinanden og løser opgaverne, så det hele tiden udvikler sig, siger Michael Henning Juul Petersen.

Test afslører udfordringer

De grundige testforløb med den simple prototype i Aalborgs cafémiljø afslørede imidlertid, at det sociale element ikke kommer af sig selv. I de første versioner kunne spillerne selv vælge, om de ville tage kontakt til andre for at få hjælp. Og så valgte hovedparten af dem bare at lade være.

- Vi blev nødt til at lave en version, hvor de simpelthen ikke kunne komme videre i spillet, medmindre de gik over og snakkede med de andre på caféen, som spillede samme spil. Men vi fik mange kommentarer fra brugerne om, at det var grænseoverskridende, siger Daniel John Kold.

- Heldigvis sagde de også, at de godt kunne lide det alligevel. Så snart forbindelsen var skabt, kunne de sagtens gå over til både den ene og den anden. Det svære var at tage det første skridt, for de var bange for at forstyrre de andre, tilføjer Michael Henning Juul Petersen.

Makkerparrets helt store udfordring bliver derfor at skabe en spiloplevelse, som er så attraktiv, at brugerne vil sætte sig ud over gængse danske normer for omgang med fremmede.

- Så vi har beskæftiget os meget med, hvordan vi kan skabe den nødvendige lyst til at snakke med hinanden. Hvis man ikke får nok ud af det i spillet, er det svært at motivere sig selv til at gøre det. Specielt her i Norden, hvor folk er så reserverede, mener Daniel John Kold.

Hvis det lykkes, tror de to udviklere til gengæld på, at de kan give spillerne en aha-oplevelse som belønning.

- Der er ikke tvivl om, at det giver en anderledes og mere intens oplevelse end at sidde derhjemme foran skærmen. Om man så kan lide det eller ej, afhænger helt af personen. Vi havde flere brugere med i testen, som betragtede sig selv som meget indadvendte og dårlige til at møde nye mennesker. De sagde selv, at det her kunne være et værktøj til at komme lidt mere ud og møde nogle nye mennesker. En af dem sammenlignede det med rygere, som har cigaretterne at samles op. Det her spil kan også være noget, man samles om socialt, siger Michael Henning Juul Petersen.

Starthjælp haves – investorer søges

Selv om Ncourageds fokus er spil, er udviklerne ikke blinde for, at deres kontaktskabende idéer kan bruges på andre områder. Oprindelig havde de en plan om at udvikle et værktøj til teambuilding i firmaer.

- I første omgang går vi efter at udvikle det store sociale mobilspil, så vi har travlt med at færdiggøre en forretningsplan og præsentation til interesserede investorer. Så må vi på sigt se, om vi kan overføre noget af det til andre kategorier. Vi har snakket om, at der kan være muligheder på arbejdspladser og i skoler, og vi har også været inde over turisme, fordi turister vil være ekstra motiverede for at opsøge hinanden for at få råd og hjælp, siger Daniel John Kold.

Drømmen om at basere en virksomhed på idéerne fra deres speciale blev realiseret med hjælp fra universitetets inkubatorordning i SEA (Supporting Entrepreneurship at Aalborg University), som er en afdeling af AAU Innovation. Desuden er de nu kommet med i Institut for Datalogis særlige iværksættersatsning ”greenHauz, som tilbyder it-iværksættere faglig og forretningsmæssig rådgivning til udvikling af nye forretningsidéer.

- Det er vigtigt for os, at vi har fået mulighed for at bruge al vores tid på projektet, så vi kan se, om det kan bære som virksomhed. De første visioner er, at vi inden for et år til halvandet skal kunne leve af det. Så er vores lykke gjort, og derefter vil det bare handle om at gøre virksomheden større. Det her kan sagtens være vores livsprojekt, siger Daniel John Kold.

Makkeren Michael Henning Juul Petersen nikker:

- Vi håber virkelig på, at vi lykkes med det, for vi brænder for projektet og for idéen om at være herre i eget hus. Det fede ved spillet er også, at det kan skaleres, og hvis vi kan få det til at virke i Danmark, kan det virke alle steder. Hvis vi så oven i købet kan tjene penge på det, giver det os mulighed for at lave det næste gode spil.

Yderligere oplysninger og kontakt