Lavere varmeregning med fremtidens vindue

Nyt forskningsprojekt vil afskaffe kuldebroer, kondens og skimmel i stuerne. En ny generation af højisolerende vinduer skal reducere varmetabet fra vores boliger væsentligt.

Lagt online: 21.12.2009

Næsten halvdelen af den energi, der bruges til opvarmning af bygninger i Danmark, forsvinder som varmetab gennem vinduer og døre. Det er især rammer og karme, der skaber problemer, idet de isolerer dårligere end glasset. Den europæiske byggeindustri er derfor under pres for at udvikle brugbare vinduer, så bygningerne taber mindre energi og dermed udleder mindre CO2.

Målet for et nyt forskningsprojekt er at skabe en ny vinduesramme i kompositmateriale, der isolerer dobbelt så godt som de allerbedste rammer og karme på markedet i dag. Forskningen sker i et samarbejde mellem Fiberline Composites, der allerede producerer højisolerende kompositprofiler, Institut for Maskinteknik og Institut for Byggeri & Anlæg ved Aalborg Universitet.

- Vi vil lave et teknologiskifte, hvor vi øger isoleringsgraden fra rammer og karme væsentligt, samtidig med at vi laver meget slanke vinduer, døre og facader med høj styrke og uden vedligehold, siger Peter Thorning, innovationschef i Fiberline Composites.

Fordi kompositmateriale har meget stor styrke og stivhed i forhold til egenvægten, er det muligt at fremstille lette, æstetiske og elegante vinduer, døre og facader, der giver arkitekten stor designfrihed og alligevel isolerer effektivt.
- Vi stiller det nye koncept til rådighed for europæiske producenter af vinduer, døre og facader. De kan bruge kompositteknologien til at fremstille vinduer, der gør det billigere at isolere både gamle og nye bygninger. Og de kan også skabe helt deres eget design, siger Peter Thorning.

På Aalborg Universitet skal forskerne blandt andet udvikle nye avancerede målemetoder samt modellerings- og designværktøjer. Disse skal kunne bestemme materialeegenskaber og design for en ny klasse af højisolerende skummaterialer og vinduesprofiler og vinduesrammer fremstillet af lette kompositmaterialer.

- Projektet vil gøre det muligt at designe og fremstille lette vinduesrammer, der både er højisolerende og giver arkitekter og vinduesproducenter stor frihed med hensyn til design og æstetisk udtryk, samtidigt med at kravene til lastbæreevne opfyldes, fortæller professor Ole Thybo Thomsen.

Projektet ”Fremtidens højisolerende vindue (Advanced Composite Thermal Breaker)” er et tre-årigt forløb, hvor både Institut for Maskinteknik og Institut for Byggeri & Anlæg får tilknyttet en ph.d.-studerende. Efter tre år ligger en prototype klar, som kan afprøves hos en større vinduesproducent. Højteknologifonden støtter forskningen med 5,8 millioner kr. over tre år, og projektet har et samlet budget på 10,5 millioner kroner.