Forskere hjælper OL-værter med bæredygtig mad

Nyt samarbejde giver danske fødevareforskere medansvar for, at maden bliver bæredygtig, når Brasilien arrangerer OL i 2016 og VM i fodbold i 2014. Samarbejdet er et første skridt i kampen for at få store event-arrangører til at erkende signalværdien i den mad, der serveres. For hvorfor skal sportsbegivenheder nødvendigvis sovses ind kæmpeburgere og fadøl? spørger fødevareprofessor Bent Egberg Mikkelsen fra Aalborg Universitet København.

Lagt online: 25.11.2009

Det første konkrete resultat af det nye samarbejde er brasiliansk deltagelse ved en international fødevarekonference i København i denne uge, hvor forskere, beslutningstagere og andre interesserede samles for at drøfte, hvordan mad i mega-skala kan gøres sundere, mere bæredygtig og mindre klimabelastende.
OL og VM kan skabe varig forandring

De brasilianske myndigheder og landets fødevareindustri satser på, at ambitionen om at anvende bæredygtige fødevarer ved de to store sportsbegivenheder kan være med til at gennemtvinge generelle og varige forandringer i fødevaresektoren og landbruget.

Brasilien repræsenteres på konferencen i København af igangsætteren Maria Beatriz Martins Costa, som er direktør for den brasilianske økologi-organisation PlanetaOrganico og arrangør af den årlige latin-amerikanske udstilling for bæredygtige og økologiske fødevarer. Det er lykkedes hende at samle en bred national alliance bag beslutningen om, at Brasilien skal sende et helt nyt signal om madvanernes betydning for vores miljø og sundhed.

- Vi tror på, at vi ved at sætte økologi og sundhed på landkortet i Brasilien i 2014 kan være med til at understrege billedet af Brasilien som et land, der vil være med til at gøre en forskel. Men det bliver en svær opgave, og derfor er vi glade for, at Aalborg Universitet ønsker at stille deres store viden på området til rådighed i de kommende år, siger Maria Beatriz Martins Costa.

Sportsbegivenheder et oplagt mål

Bæredygtighed og sundhed er ikke nødvendigvis to sider af samme sag. Men meget tyder på, at der er en sammenhæng, og det gør de store sportsbegivenheder til særligt oplagte mål for de danske fødevareforskeres interesse.

- Meget af diskussionen kommer til at fokusere på, hvorvidt sundhed og bæredygtighed går hånd i hånd. Undersøgelser viser, at når der bliver omstillet til bæredygtig produktion, bliver den kost man indtager også sundere. Derfor er vi rigtig stolte af, at brasilianerne har henvendt sig og bedt om hjælp forud for VM og OL. Hidtil har der ofte været en uoverensstemmelse mellem sportens sunde budskaber og det udbud af mad og drikke, der er tilgængeligt ved sådan nogle lejligheder. Det vil være et supergodt eksempel, hvis vi kan gøre bespisningen sund og bæredygtig, siger projektmedarbejder Mia Brandhøj fra Aalborg Universitet København, som arrangerer onsdagens og torsdagens konference.

Musikfestivaler viser vejen

Med afsæt i nylige eksempler vil konferencen give et kritisk indblik i, hvordan det indtil videre står til med bæredygtigheden ved store sportsbegivenheder. Samtidig kan arrangørerne fra sportens verden passende benytte lejligheden til at tage ved lære af forbilleder på musikfronten, hvor repræsentanter fra flere af Skandinaviens store musikfestivaler har meldt deres ankomst. Roskilde Festivalen bidrager sammen med norske og svenske koncert-arrangører med erfaringer om publikums og leverandørers reaktioner på indførelsen af klimavenlig mad.

- Grundtanken er, at den mad, vi spiser uden for hjemmet, også er med til at forme vores generelle kostvaner. Derfor kan de samme omgivelser bruges til at uddanne morgendagens forbrugere til sundere og mere bæredygtige fødevaremønstre. Vores rolle er at hjælpe beslutningstagere, planlæggere og politikere til at påvirke klimaet i den rigtige retning ved at vælge kloge strategier på fødevareområdet, siger professor Bent Egberg Mikkelsen fra Aalborg Universitet København.

Yderligere oplysninger og kontakt