Dekan Frede Blaabjerg er Årets Aalborg Ambassador

Frede Blaabjerg, dekan på De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på AAU hædret som Årets Aalborg Ambassador for sin store indsats med at sætte erhvervsturisme på dagsordenen på Aalborg Universitet, hvor det i dag er en del af såvel strategi som budget. Dermed sikres bred opbakning og stor lydhørhed over for muligheden for at bringe konferencer til Aalborg.

Lagt online: 26.11.2009

Ved et stort gallaarrangement onsdag den 25. november i Aalborg Kongres & Kultur Center blev en række priser uddelt til nogle af de 85 nøglepersoner i store virksomheder, institutioner, uddannelsessteder og organisationer, der er udnævnt som Aalborg Ambassadors af Aalborg Kommune, VisitAalborg samt Aalborg Kongres & Kultur Center.

Gennem deres arbejde forsøger byens ambassadors, når de færdes rundt i Danmark, og især i udlandet, at markedsføre Aalborg som et attraktivt sted at placere konferencer, kongresser og større møder. Denne erhvervsturisme betyder, at Aalborg hvert år gæstes af mange større nationale og internationale arrangementer. Viceborgmester i Aalborg Kommune, Kristian Schnoor takkede varmt de mange ambassadors, der arbejder for deres by:

- Jeg vil gerne som Aalborgs Kommunes repræsentant udtrykke byens anerkendelse og tak til de Ambassadors, der ulønnet yder en meget værdifuld indsats for at gøre Aalborg til værtsby for møder, kongresser og konferencer. Det har ikke blot en stor økonomisk betydning for by og region, men indsatsen er også med til at brande Aalborg som en moderne by, der vægter innovation, teknologi og viden.

Herefter begrundede Kristian Schnoor valget af Frede Blaabjerg som årets prismodtager. Prisen som Årets Aalborg Ambassador uddeles for anden gang, og blev overrakt af Allan Bang, formand for Finansforbundet, der var sidste års modtager.

- Frede Blaabjerg har været foregangsmand med at sætte erhvervsturisme på agendaen på Aalborg Universitet. Som en utrættelig fortaler for alle værdierne ved fagligt værtskab, er Frede Blaabjerg gået i spidsen for at motivere kolleger og medarbejdere på Aalborg Universitet til aktivt at påtage sig værtskab. Det formaliserede samarbejde mellem VisitAalborg og Aalborg Universitet har haft en markant indvirkning på antallet af konferencer. Samtidig skal det også nævnes at Frede selv har stået i spidsen for værtskabet af blandt andet European Power Electronics i 2007. Og i øvrigt er på banen med endnu et arrangement.

Nomineret til prisen var også Kim Thorsgaard Jensen, direktør Løvvang Bowlingcenter, og Charlotte Delmar, Aalborg Sygehus. Frede Blaabjerg kunne ikke være med til prisoverrækkelsen, da han var optaget af strategiseminar. Prisen var derfor tidligere overrakt til Frede Blaabjerg i overværelse af tv-kamera, så Frede Blaabjerg var til stede på storskærm ved prisuddelingen. Prisen er et smukt relief lavet af kunstneren Lisbeth Lange med symbolik hentet i Frede Blaabjergs mangeartede aktiviteter.