Bespisning ved klimatopmøde var en økologisk succes

Over 2/3 af de mere end 100.000 serverede måltider på klimatopmødet COP15 var økologiske, og en meget stor andel af de serverede retter var tillige vegetariske. Dermed blev der sparet kraftigt på kødet, som er den største CO₂ synder blandt fødevarerne. Topmødet i København var derfor en god demonstration af, hvordan man får store økologiske forsyningskæder til at fungere, når mange mennesker skal bespises efter bæredygtige principper, konkluderer fødevareforskere i foreløbig evaluering.

Lagt online: 23.12.2009

Professor Bent Egberg Mikkelsen fra Aalborg Universitet har i samarbejde med den selvstændige rådgiver i klimavenlig og økologisk mad Birte Brorson fulgt forberedelserne og selve klimatopmødets forløb. På baggrund af erfaringerne fra tidligere events har de undersøgt udbudsprocessen og den menuprofil, der blev lagt for bespisningen på topmødet. Som den ansvarlige for fødevareudbuddet i Bella Center stillede Udenrigsministeriet blandt andet meget ambitiøse krav om minimum 65 procent økologi samt ”Øko” og ”Fair Trade” mærker på alle synlige etiketter.

- Økologiske fødevarer er ikke altid i sig selv mindre klimabelastende. Men når kravet til minimum 65 procent økologi kombineres med krav om billige priser, som også ulandenes deltagere kan betale, så er der ikke råd til de store mængder kød. Det slår positivt igennem på CO₂ kontoen, fortæller Birte Brorson.

Der var ekstra ambitiøse krav til maden i de såkaldte ”Climate Kitchens” i Bella Center. Her blev dagens varme retter fremstillet af 100 procent økologiske varer. Dagens ret med en mindre portion kød eller fisk kostede 29 kroner, og ”dagens vegetarret” kostede 23 kroner. Det var den vegetariske ret, der endte med at blive den mest spiste. Alene i den første uge af topmødet betød de 7-8000 vegetarretter serveret i ”Climate Kitchens” en besparelse på minimum 2,5 tons CO₂.

- Det bliver interessant at regne på de samlede CO₂ besparelser for fødevarerne på COP15. Ikke alene fra ”Climate Kitchens” men også fra de øvrige restauranter og cafeer, som forsynede gæsterne i Bella Center i de to uger, mødet varede. Vi peger især på, at der er grund til at undersøge størrelsen af de mulige CO₂ besparelser, der ligger gemt i at tænke i lokale og korte fødevareforsyningskæder, sæsonbetonende menuer og økologisk forsyning med mindre kød, siger Bent Egberg Mikkelsen.

Stor udfordring

Undersøgelsen fra fødevareprofessoren og rådgiveren viser også, at det har været en stor logistisk udfordring at få gjort op med de traditionelle idéer om bespisning og drikkevareforsyning. Det har været nyt for Bella Centers køkken at skaffe og arbejde med så mange økologiske varer, og nyt at kaffe og te skulle være Fair Trade mærket. Det har også været nyt, at der hver eneste dag under mødets travleste dage skulle sendes over 10.000 stykker økologisk og biodynamisk frugt ind i hallerne. Også drikkevareforsyningen blev fornyet og gjort bæredygtig, så der i Bella Center var direkte og gratis adgang til det danske grundvand via nye drikkevandsautomater. Drikkekrusene og alt øvrigt engangsservice var fremstillet af miljøvenlige og 100 procent nedbrydelige materialer.

- Vores gennemgang viser, at det er helt afgørende at tænke ambitiøst fra starten i forhold til miljø og klima, og at man skal tage hul på planlægningen i meget god tid, når man lægger rammerne for de mange måltider, som bliver serveret ved store events. Træning og uddannelse af de mange medarbejdere er afgørende, og der skal være fokus på godt samarbejde på tværs i branchen, fordi der er så mange leverandører og aktører involveret i events i den størrelsesorden. Af hensyn til forbrugernes og fremtidige arrangørers tillid til bæredygtigheden er det også vigtigt at have styr på certificering, sporbarhed og evaluering, siger professor Bent Egberg Mikkelsen.

Sammen med rådgiver Birte Brorson roser han Udenrigsministeriet for at have taget opgaven med miljø- og klimavenlig bespisning ved klimatopmødet seriøst. Bespisningen i store madsystemer og ved store begivenheder får større og større bevågenhed, og med COP15 har Danmark vist, at det kan lykkes. Samtidig er der høstet værdifulde erfaringer, som kan bruges ved fremtidige events både herhjemme og i udlandet.

Yderligere oplysninger og kontakt

• Professor Bent Egberg Mikkelsen, Aalborg Universitet København, mobil 2538 4366
  • Fødevarerådgiver Birte Brorson, mobil 4052 5055
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554