Banebrydende resultater om verdens første mikroRNA-medicin

Det ansete videnskabelige tidsskrift Science bringer i dag en banebrydende artikel, der påviser, at en ny type behandling af kronisk hepatitis C-infektion hos chimpanser er yderst effektiv og uden bivirkninger. En af hovedforfatterne er Aalborg Universitets adjungerede professor Sakari Kauppinen.

Lagt online: 04.12.2009

Ifølge WHO er hele 170 millioner mennesker på verdensplan smittet med

Hepatitis C-virus (HCV), som hos ca. 80 procent udvikler sig til en kronisk infektion med markant øget risiko for at udvikle skrumpelever eller leverkræft. Kronisk HCV-infektion er årsag til mellem 8000 og 10.000 dødsfald hvert år i USA og en af de hyppigste årsager til levertransplantation, og derfor kan resultaterne, som i dag præsenteres i det førende videnskabelige tidsskrift Science, blive af stor betydning for behandlingen af patienter med Hepatitis C-virus.

For et halvt år siden blev den finske lægemiddelforsker Sakari Kauppinen udnævnt til adjungeret professor i RNA-biologi på Aalborg Universitets afdeling i Ballerup, og han er en af hovedforfatterne i forskerteamet, som i dag kan fremlægge de nye resultater om mulig behandling af Hepatitis C-infektion. Sakari Kauppinen fungerer til daglig som Director of microRNA Research i det biofarmaceutiske Hørsholm-selskab Santaris Pharma, som sammen med Southwest Foundation for Biomedical Research i Texas, USA, i dag offentliggør de lovende resultater. Santaris Pharmas LNA-baserede lægemiddelkandidat SPC3649 har i forsøg vist sig at være yderst effektivt i behandlingen af Hepatitis C-virusinfektion hos chimpanser, og i modsætning til mange andre behandlingsformer førte behandling med SPC3649 ikke til udvikling af virusresistens. Ydermere viste behandlingen ingen bivirkninger i chimpanser, og det antyder, at LNA-baserede lægemidler rettet mod sygdomsfremkaldende mikroRNA-molekyler også kan vise sig at være anvendelig i behandlingen af andre livstruende sygdomme, eksempelvis infektionssygdomme og cancer.

Sakari Kauppinen blev tilknyttet Aalborg Universitet som resultat af hans banebrydende forskning, hans internationalt anerkendte viden om mikroRNA samt muligheden for at bygge bro mellem den akademiske verden og den videnstunge industri, og han er meget begejstret for de opdagelser, som nu præsenteres i Science:

- Vores resultater er et afgørende skridt på vej mod udvikling af SPC3649 til behandling af Hepatitis C-infektion. SPC3649 er det første bud på et lægemiddel i vores udviklingsprogram, der omsætter grundviden om sygdomsfremkaldende mikroRNA til udvikling af ny medicin. Samtidig understreger vores studier endnu engang nødvendigheden af det tætte samarbejde mellem universitetsforskere og biotek-industrien, siger Sakari Kauppinen.

Kauppinen er på Aalborg Universitet inddraget i både udveksling af forskningsresultater, undervisning og vejledning af ph.d.-studerende på de områder, hvor hans kompetencer kan bidrage med nye input. Artiklen “Therapeutic silencing of microRNA-122 in primates with hepatitis C virus infection” bringes i dag i tidsskriftet Science og publiceres online på ScienceExpress.

Yderligere information

• Sakari Kauppinen, Santaris Pharma og adjungeret professor på Aalborg Universitet, tlf. 20 47 79 94. Hent foto.
  • International mediekontakt på Santaris Pharma A/S: Navjot Rai, tlf. +1 858 764 7064 lokal 206, mobil +1 619 723 5450
  • Generel pressekontakt, AAU: Tor Bagger Elmegaard, tlf. 99 40 96 44

• Læs artiklen online
  • Læs mere i Den Store Danske Encyklopædi om mikroRNA og RNA
  • Santaris Pharma udvikler nye lægemidler baseret på virksomhedens patenterede LNA-platform, og virksomhedens egne forsknings- og udviklingsaktiviteter fokuserer på mikroRNA, infektionssygdomme og metaboliske sygdomme. Santaris Pharma har siden starten rejst omkring 100 millioner USD via private investeringer og forhåndsbetalinger.