Ægte dansk jul for udenlandske studerende i Aalborg

For udenlandske studerende, som tager deres uddannelse på Aalborg Universitet, kan det i juledagene føles som om, der er ekstra langt hjem – og andre er slet ikke vant til at fejre jul. For at styrke det sociale sammenhold og give de internationale studerende en helt særlig oplevelse arrangerer Studentersamfundet i Aalborg en traditionel dansk juleaften for de mange udlændinge.

Lagt online: 22.12.2009

Mens det meste af Danmark går på juleferie og gør klar til at mødes med familien til julens mange arrangementer, er en gruppe danske og udenlandske studerende på Aalborg Universitet i færd med at gøre klar til en meget dansk juleaften – med mange internationale gæster. På Aalborg Universitet kommer ca. 12 procent af de studerende fra udlandet, og det er langt fra alle af de ca. 1500 internationale studerende, der tager hjem i juleferien. Studentersamfundet på AAU arrangerer derfor for andet år i træk juleaftensfest på Studenterhuset for at give de mange udlændinge en oplevelse med andre i samme situation og samtidig give dem en smagsprøve på et særligt stykke dansk kultur.

Derfor er der både and, flæskesteg, risalamande og mandelgave på programmet, og Studentersamfundets netværk er endda så stærkt, at de på forhånd kan love, at selveste Julemanden dukker op på den flerkulturelle hyggeaften. De studerende skal dog ikke spekulere på at tage gaver med til hinanden, for julegaveudpakningen er udskiftet med den populære pakkespiltradition fra de danske julefrokoster.

- Tilbuddet om en dansk juleaften blev meget godt modtaget sidste år, og de udenlandske studerende, der havde tilmeldt sig, havde en vældigt hyggelig aften sammen. Derfor var der ingen tvivl om, at vi skulle gentage succesen, og vi har allerede gjort Studenterhuset klar med julepynt og et flot juletræ til, når gæsterne kommer sidst på eftermiddagen juleaftensdag, fortæller Jakob Lemming fra Studentersamfundet.

Han står bag arrangementet sammen med blandt andre en kinesisk og en srilankansk studerende, som skal være med til at viderebringe de danske traditioner.

- Det er fedt at Studentersamfundet, på en anderledes måde, kan være med til at vise de internationale studerende hvad Danmark indeholder af traditioner, og det får vi i den grad vist ved at afholde vores vel nok største tradition sammen med dem.

Da kredsen af internationale studerende på Aalborg Universitet spænder vidt både med hensyn til nationalitet og religion, har Studentersamfundet valgt at vise selve juleaftenstraditionen fra de danske hjem, og ikke så meget de religiøse elementer. På den måde kan studerende med en ikke-kristen overbevisning også vurdere, om de vil deltage, og denne tilgang blev godt modtaget allerede ved det første juleaftensarrangement sidste år. Jakob Lemming har ikke kendskab til, at man gør noget lignende på andre danske universiteter.

Juleaftensarrangementet i Studenterhuset i Aalborg støttes økonomisk af De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, og Studentersamfundet har igennem sit Internationale Udvalg samarbejdet med flere internationale fora om arrangementet.

• Jakob Lemming, Studentersamfundet, tlf. 40 37 90 72