Aalborg har dekoreret havnen med store bryster

I forsøget på at gå nye veje i markedsføringen af Aalborg er forskere og kommune gået sammen om at dekorere to siloer på havnen, så de set fra luften vil ligne gigantiske bryster. Via internettet vil dette blive et genialt branding-tiltag, mener en forsker.

Lagt online: 01.04.2009

HAR DU TÆNKT, AT DEN NYE SILO-UDSMYKNING ER EN FORMIDABEL IDÉ - ELLER NOGET UNØDVENDIGT PJAT? I SÅ FALD ER DU HOPPET PÅ EN APRILSNAR! MEN DU ER VELKOMMEN TIL AT LÆSE VIDERE PÅ HISTORIEN FRA 1. APRIL 2009

Grænserne for, hvordan moderne teknologi kan bruges til at profilere sig, flytter sig hele tiden. På Aalborg Universitet har forskere i en periode beskæftiget sig med de tekniske sider såvel som de brandingmuligheder, der findes i internettjenesten Google Earth. Her kan man zoome ind på hvilket som helst sted på Jorden og se området fra luften.

- Det betyder, at der nu er skabt en mulighed for at profilere en by ved at sende sine signaler opad, fordi det således vil kunne ses på blandt andet Google Earth, forklarer kulturrådmand Henrik Thomsen fra Aalborg Kommune.

Meget snart bliver Aalborg den første by i verden, der målretter et branding-tiltag mod brugerne på Google Earth. På byens havnefront lidt øst for byens kommende kulturcenter Nordkraft står to meget store siloer, som set fra luften skal være blikfang for byen. I dag, den 1. april, afslører repræsentanter fra Aalborg Universitet og Aalborg Kommunes kulturforvaltning nemlig en banebrydende dekoration, som allerede nu kan ses på forskningensdoegn.aau.dk. Set fra luften, blandt andet på en computerskærm med Google Earth, ligner de to siloer et par bryster, og derfor er siloerne i al hemmelighed blevet malet, så man i markedsføringsøjemed kan få mest muligt ud af det smukke sammenfald.

- Denne markedsføring af Aalborg er viral. Virale reklamer spredes på den måde, at man ser en sjov reklame på nettet og linker den via maillisten til kolleger eller venner på sociale netværk. På den måde viser man, at man er med på beatet, og fortæller indirekte om ens humoristiske sans. Reklamen spreder sig som en virus, når flere sender den til flere, fortæller lektor Jørgen Riber Christensen fra Aalborg Universitet.

- Det er klart, at Aalborgs initiativ her ligesom andre virale reklamer er overskridende. Både af den gode smag og også kønspolitisk, men en viral reklame skal gå lige over grænsen for at virke, og for at vi gider sende den videre. Samtidig bevæger symbolikken sig her mellem det paternalistiske industrisamfund med de gamle siloer og den nye samfund med mere matriarkalske aspekter, forklarer kommunikationsforskeren.

De store runde bygninger er blevet malet i en svag lyserød farve, som fra jorden tiltrækker sig opmærksomhed og fra luften ikke efterlader nogen tvivl om de ønskede associationer. For at understrege den gode idé vil passagen mellem de to siloer ved samme lejlighed blive omdøbt til Kavalergangen, og på sigt drømmer idémændene om for eksempel at kunne afholde en koncert med Dolly Parton på havneområdet ved Kavalergangen.

Alle interesserede kan på forskningensdoegn.aau.dk opleve, hvordan det tager sig ud, når en hel by får lavet nye bryster.