Stærke nye materialer skal slanke biler og rumskibe

Miljøet og forbrugerne bliver de store vindere, hvis et nyt forskningsprojekt indfrier løfterne og erstatter tunge dele i biler og fly med lettere materialer. Aalborg-professor står i spidsen for tre-årig satsning, som med betydelig EU-støtte skal få bil-fabrikkerne, fly-producenterne og rum-industrien til at samarbejde.

Lagt online: 08.12.2008

Projektet har titlen ”Nanotough”, og som navnet antyder, vil forskerne bruge naturens egne nano-partikler til at udvikle mere hårdføre plast-materialer. Målsætningen er at vende op og ned på konstruktionen af en række kendte produkter, hvor der i dag bruges metaller eller plast. Projektets koordinator, professor Jesper de Claville Christiansen fra Institut for Produktion på Aalborg Universitet, mener, at en række nano-teknologiske områder hidtil har haft svært ved at leve op til forventningerne om revolutionerende fremskridt.

- Nano-forskningen har indtil videre lovet for meget og leveret for lidt. I princippet er nano svaret på mange af de problemer, vi har med eksisterende materialer. Men i praksis har det været vanskeligt at omsætte den teoretiske viden til håndgribelige produkter. Vores mål er, foruden grundforskning, at fjerne de tekniske barrierer, så vi kan bruge nano-materialer kommercielt, fortæller Jesper de Claville Christiansen.

Hvis missionen lykkes, vil produktionen af lettere biler og fly være med til at reducere brændstofforbruget, og dermed være til gavn for både miljøet og forbrugernes privatøkonomi. Men materialerne vil også have stort potentiale i andre brancher. Jesper de Claville Christiansen forventer, at ny-udviklede teknologiske løsninger, der i første omgang er forbeholdt bilindustrien og rum-raketter, efterhånden vil sive ind i produkter, som vi alle sammen er i berøring med.

- Deltagerne fra rumfarts-industrien har en generel interesse i at holde sig ajour med, hvad der findes af nye avancerede materialer. Eksempelvis har man på rumrejser et problem med kosmisk stråling, som vil slå os ihjel, hvis vi prøver at nå til Mars uden beskyttelse. Ved at bruge de materialer, som vi arbejder med i det her projekt, kan man forhåbentlig få et godt strålingsskjold. Og de egenskaber vil også være nyttige andre steder under mindre ekstreme forhold, forklarer Jesper de Claville Christiansen.

Sideløbende med det europæiske ”Nanotough” projekt kører der under ledelse af Teknologisk Institut et rent dansk forsknings-projekt med industrielle partnere under overskriften ”Extreme Materials for Extreme Environments”. Ifølge Aalborg-professoren er der en smart og logisk kobling mellem de to forløb.

- Det fire-årige danske projekt giver os mulighed for at føre viden fra EU-projektet ud i danske virksomheder. Forskellige virksomheder vil have forskellige indfaldsvinkler til de her materialer, afhængig af om de producerer vindmøllevinger, radiator-ventiler, kabler eller fly-dele. Det er der klogt nok taget højde for i planlægningen, siger Jesper de Claville Christiansen.

Fakta

• Nanoteknologi beskæftiger sig med materialers opbygning helt ned på molekyle-niveau. Læs mere om nanoteknologi
  • NANOTOUGH står for ”Nanostructured Toughened Hybryd Nanocomposites for High Performance Applications”. Det samlede budget for projektet inklusive industriens eget bidrag er 55 millioner kroner. EU støtter med 42 millioner kroner.
  • De 14 partnere i projektet kommer fra Danmark, Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Rumænien. De øvrige danske partnere er Danmarks Tekniske Universitet og Teknologisk Institut. Derudover deltager blandt andet Fiat og Ferraris forskningscenter samt fly- og rumfarts-virksomheden Aviospace i Italien. Med er også den spanske bil-gigant FPK S.A. med 100.000 ansatte, som er underleverandør til bl.a. VW, Ford, BMW, Audi, Mercedes og Porsche.

Yderligere oplysninger

• Professor Jesper de Claville Christiansen, Institut for Produktion, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 89 70
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 23 40 65 54