Robot-drenge fra AAU vinder Roblon Prisen på 100.000 kr.

Tre nybagte civilingeniører fra Aalborg Universitet er udpeget som prisvinder af Roblon Fonden for et fremadrettet og innovativt projekt af høj kvalitet.

Lagt online: 03.11.2009

Roblon Fondens bestyrelse har besluttet, at der hvert år skal uddeles en Roblon Pris til en nybagt kandidat eller ph.d. studerende ved Aalborg Universitet. Roblon Prisen er på 100.000 kr.
Den studerende skal have gennemført et fremadrettet projekt af høj kvalitet, der er innovativt og nyskabende og vil kunne give afsmitning i Nordjylland.

I år har Roblon Fondens bestyrelse udpeget specialegruppen Per Kingo Jensen, Mathias Ramskov Garbus og Jan Vestergaard Knudsen med projektet ”Instrumentation, Modeling and Control of AAU-BOT1” til modtagelse af prisen.
Specialegruppen har konstrueret og programmeret en 180 cm stor robot med menneskelige proportioner og tilstrækkeligt mange frihedsgrader til at kunne programmeres til at gå dynamisk som mennesker.

Den 31. november 2007 modtog de tre studerende robotstumperne, hvorefter det var op til dem at komme videre med instrumentering, programmering og kontrol af robotten. Projektet har krævet, at de studerende skulle samle viden fra mange forskellige faglige discipliner, som fysiologi, elektronik, datalogi, mekanik og netværk, og kunne anvende dem i en helhed. Det lykkedes i høj grad og de bestod alle deres eksamen med højeste karakter.

Professor Jakob Stoustrup, der har været vejleder for de studerende beskriver Per, Mathias og Jan som ”fornemme eksempler på civilingeniører, som kan styrke dynamiske, kreative og innovative firmaer i såvel det Nordjyske som andre steder”.

Overrækkelsen af prisen vil finde sted

Tirsdag den 4. november 2008 kl. 15.30, Fredrik Bajers Vej 7, lokale A1-104.

Der vil ved lejligheden være en demonstration af robotten.

Yderligere information

• Vejleder, professor Jakob Stoustrup, tlf. 99408749