Pris til AAU’s racerbil før konkurrence i Tyskland

De ingeniørstuderende fra Aalborg Universitet, der hvert år deltager i internationale konkurrencer med deres hjemmebyggede racerbil bringer prisen for Bedste Motor med hjem fra England. Om få uger holdet står klar på Hockenheim i Tyskland – med deres prisbelønnede motor i en helt ny og endnu bedre bil.

Lagt online: 16.07.2008

Som det første universitet i Danmark har Aalborg Universitet i de seneste år deltaget i de store internationale Formula Student-konkurrencer, hvor ingeniørstuderende dyster med deres hjemmebyggede racerbiler. AAU’s entusiastiske racerbilhold Unicorn Race Engineering er netop vendt hjem fra en konkurrence med i alt 85 hold på Silverstone-banen i England, og med i bagagen er prisen for den bedste motor.

- Lige nu er vi vildt glade for, at vores arbejde med racerbilen ikke bare giver nogle fede oplevelser, men at vi faktisk også er så langt fremme, at vi kan tage priser med hjem i de store konkurrencer. Vi fik prisen for Best Formula Student Engine Perfomance, som betyder, at vores motor var den mest kraftfulde både med hensyn til hestekræfter og drejningsmoment, forklarer ingeniørstuderende Ole Scharff fra racerbilteamet.

Flere motordele er indkøbt separat, så det er en større opgave at få hele systemet til at spille rigtigt sammen. Eksempelvis er det i studenterkonkurrencerne obligatorisk at have en indsugningsbegrænser på motoren, men samtidig har AAU’s hold arbejdet med en kompressor, der tryklader motoren, dvs. blæser luft ind. Dette tekniske samspil kombineret med en nyindkøbt motorstyring har været med til at øge motorens ydeevne i en grad, som var med til at bringe det engelske trofæ til Aalborg.

Prisen blev vundet i racerbilen Unicorn G2, som også deltog i en konkurrence sidste sommer, så der er store forventninger til den forestående konkurrence på Hockenheim-banen i Tyskland om tre uger. Til den tid er den helt nye og forbedrede Unicorn G3 nemlig klar.
- Med den nye bil stiller vi op med en bedre model, et bedre karrosseri og mere køreerfaring kombineret med en motorkraft, som vi lige har fået bekræftet er helt i top. Der er mange gode hold med, men med det teamwork, vi har på Aalborg Universitet og den bil, der snart står klar, så har vi et virkelig godt udgangspunkt, siger Ole Scharff.

Unicorn Race Engineering består af ca. 15 studerende, som på frivillig basis designer, fabrikerer, kører og markedsfører en high performance formula-racerbil. Hvert år fremstiller holdet en komplet ny bil til de internationale Formula SAE-konkurrencer, som ikke blot er motorløb, men også ingeniørkonkurrencer med blandt andet tekniske vurderinger og præsentationer for fiktive investeringsvirksomheder. Unicorn-projektet er betalt af De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på Aalborg Universitet og af midler fra private sponsorer og fonde, og arbejdet er udført af en lille gruppe studerende. Dette står i skarp kontrast til deltagerne fra udenlandske universiteter, som ofte har op mod 60 studerende med vejledning fra erfarne professorer, gerne med assistance og sponsorater fra bilfabrikanter som Volvo, Mercedes og BMW.

Formula Student Germany-løbet i Tyskland finder sted fra d. 6. til d. 10. august på Hockenheim-banen, hvor det tyske Formel 1 Grand Prix afholdes hvert år.

Yderligere informationer