Internationale studerende fejrer dansk jul på universitetet

En stor gruppe udenlandske studerende holder i år en traditionel dansk juleaften på Aalborg Universitet. Studentersamfundet byder på dansk julemad og dans omkring træet for de internationale studerende, der bliver i Danmark julen over.

Lagt online: 23.12.2008

Studerende fra hele verden kommer hvert år til Aalborg for at læse på AAU, og det er langt fra dem alle, der drager hjem til familien i juledagene, uanset om de er vant til at fejre jul i hjemlandet eller ej. For at give en oplevelse til de studerende, der bliver tilbage i Danmark, og for at give en smagsprøve på et særligt stykke dansk kultur, har Studentersamfundet på Aalborg Universitet derfor valgt at arrangere en dansk juleaften for de mange udenlandske studerende.

Danske studerende har hjulpet med at planlægge og arrangere den dansk-internationale begivenhed, men når selve aftenen oprinder, er det en ungarsk og en tyrkisk studerende, der har ansvar for at videregive gøre de danske traditioner.

- Vi har sørget for, at programmet så vidt muligt svarer til en traditionel juleaften i Danmark, så der vil både være traditionel julemiddag med and, flæskesteg og risalamande, og senere på aftenen skal der danses om juletræet. Men sangene bliver på engelsk for at alle kan være med, forklarer Studentersamfundets Jakob Lemming, der har været med til at stable den multinationale danske juleaften på benene.

De studerende skal ikke spekulere på at tage gaver med til hinanden, for julegaveudpakningen er udskiftet med den populære pakkespiltradition fra de danske julefrokoster. Også på andre områder har man i Studentersamfundet diskuteret, hvordan man skulle arrangere den specielle juleaften.

- Vi talte en del om de religiøse aspekter i julen, men vi har valgt at sige, at det er selve juleaftenstraditionen, vi vil vise, og ikke så meget den religiøse side. Så kan studerende med en ikke-kristen overbevisning også vurdere, om det vil deltage, og det er blevet godt modtaget. Derudover har vi ikke taget de store forholdsregler, for de internationale studerende er jo også kommet til Danmark for at opleve vores studiemiljø og vores kultur i Danmark, og det får de en helt særlig mulighed for juleaften, fortæller Jakob Lemming, der ikke har kendskab til, at man tidligere har gjort noget lignende på et dansk universitet.

Juleaftensarrangementet, som foregår i Studenterhuset i Aalborg, er støttet økonomisk af både AAU’s rektor og af universitetets fakulteter. Studentersamfundet har planlagt aftenen i samarbejde med ”buddy-ordningen”, som hjælper udenlandske studerende på AAU.

• Generel kontakt: Jakob Lemming, Studentersamfundet, tlf. 40 37 90 72
  • Kontakt på selve aftenen: Emese Hallgato fra Ungarn, tlf. 60 66 52 30
  • Tid og sted: Studenterhuset, Gammeltorv, Aalborg, rum 314, juleaften kl. 17-02
  • Læs mere her