AAU-fakultet sætter rekord og fejrer ph.d. nr. 100

Aldrig før har Aalborg Universitet uddannet så mange unge forskere på ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskab. Vækstambitionerne på Ph.d.-området passerer onsdag en milepæl, når årets ph.d. nr. 100 fejres.

Lagt online: 25.11.2008

De seneste år har antallet af nyuddannede ph.d.’er ligget på ca. 65-80, når Forskerskolen under De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på AAU har lavet den årlige opgørelse, men i år ser billedet helt anderledes ud. Der er gennem de seneste år gjort en målrettet indsats for at udvide hele området og uddanne flere af fremtidens forskere, og onsdag eftermiddag runder fakulteterne ph.d. nr. 100. Ambitionen for hele 2008 lyder på 110 nyudklækkede ph.d.’er, og den målstreg passerer man inden jul.

- Det er vigtigt, at vi som universitet og uddannelsessted er med til at tage et ansvar for, at Danmark er klædt godt på i vidensamfundet, og en del af opskriften er at sikre mange uddannelser til fremtidens forskere, forklarer dekan Frede Blaabjerg

Han har været med til at søsætte planerne om et støt stigende antal ph.d.-uddannelser, og i år er det blandt andre elektronik- og it-områderne, der markerer sig med så flotte stigninger, at der bliver sat rekord.

- Onsdag passerer vi en flot milepæl, som kun har kunnet lade sig gøre, fordi der har været opbakning fra vores forskerskole, fra medarbejderne og fra vores erhvervspartnere, og det er også nøglen til at kunne leve op til de kommende års ambitionsniveau, der er endnu højere, påpeger Frede Blaabjerg.

Øgningen inden for de tre-årige ph.d.-uddannelser er en del af den udviklingsaftale, som Aalborg Universitet har med Videnskabsministeriet, og regeringens globaliseringsmidler er med til at finansiere en del af væksten. De mange industripartnere, som De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter arbejder sammen med, er også med til at løfte opgaven via de såkaldte samfinansierede ph.d.’er. Et af fremtidsmålene er, at rekorden med 110 nyudklækkede forskere skal overgås i de kommende år – i 2010 med et forventet antal på ca. 150.

Når den magiske grænse med 100 nyuddannede forskere i år passeres, vil der være blomster og gratulationer til Simon Fristed Eskildsen (billedet), der onsdag eftermiddag forsvarer sin ph.d.-afhandling på Institut for Sundhedsvidenskab og Teknologi. Simon Eskildsen har speciale i medicinsk informatik og har undersøgt MR-scanningsbilleder af hjernen inden for et område, der er af afgørende betydning, hvis man vil forstå, hvordan neurodegenerative sygdomme udvikler sig, eksempelvis Alzheimers.

Årets ph.d.-forsvar nr. 100 på De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter finder sted onsdag d. 26. november kl. 13-16 og afrundes med blomster og lykønskninger fra fakultetsledelsen i Auditorium B3-104 på Fredrik Bajers Vej 7A-B.

Yderligere oplysninger

• Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, AAU, tlf. 99 40 96 32, mobil 21 29 24 54
  • Ph.d.-studieleder, professor Søren Holdt Jensen, AAU, tlf. 99 40 86 54, mobil 22 15 25 28
  • Generel pressekontakt: Tor Bagger Elmegaard, journalist, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, AAU, tlf. 99 40 96 44, mobil 20 73 68 45