Universitarium indtager børnebibliotek

På børnebiblioteket i Aalborg kan man i en hel uge lege sig til viden om, hvordan en sms bliver afsendt, hvordan man laver tredimensionelle billeder, og hvordan en computer kan regne ud, hvilket tal man tænker på. Sommersuccesen Universitarium er nemlig åben for efterårsgæsterne på biblioteket.

Lagt online: 01.11.2007

Normalt er Universitarium en sommerbegivenhed i Aalborg for alle, der vil lære mere om teknik og naturvidenskab på en underholdende måde. Men i en hel uge i november rykker en del af det populære ”eksperimentarium” fra naturvidenskabens verden ind på børnebiblioteket i Aalborg, hvor nysgerrige børn og unge kan blive klogere på mobilteknik, internet og tv-teknologi.

De besøgende på børnebiblioteket i Rendsburggade kan både opleve og deltage aktivt i flere af opstillingerne fra sommerens udstilling ”Online – hvor som helst og når som helst”. Her kan børn og unge blandt andet få svar på, hvordan internettet er blevet til, og hvordan det overhovedet er teknisk muligt at sende en sms eller bruge trådløs Bluetooth-teknologi. Man kan desuden lære at skrive beskeder i kodesprog, prøve at lave 3D-billeder og få svar på, hvordan den gamle børneleg med at tale sammen via to dåser forbundet af en snor egentlig kan lade sig gøre. Alt dette og mange andre tekniske spørgsmål kan legebørn i alle aldre få svar på, når der er gratis entré til Universitariums udstilling på børnebiblioteket i hele uge 45.

Noget af det, der har været med til at gøre både dette og tidligere års Universitarium-udstillinger til en succes, er, at det i høj grad er teknologi og udstyr fra børnenes og de unges egen hverdag, der er i centrum, så som telefoner, tv, og internet. Det hele præsenteres, så børn og unge kan få en sjov og spændende oplevelse i naturvidenskabens verden. Ganske som ved sommerudstillingen er der fredag og lørdag på børnebiblioteket også mulighed for at møde en studerende fra Aalborg Universitet, der kan forklare principperne bag de mange installationer, men også på egen hånd er der mulighed for både leg og læring på den interaktive udstilling i hele uge 45.

Yderligere oplysninger

• Tid og sted: Fra mandag d. 5. til søndag d. 11. november (fredag kl. 15-18 og lørdag kl. 11-14 vil en studerende fra AAU forklare principperne bag opstillingerne) på Børnebiblioteket, Rendsburggade 2, Aalborg. Gratis entré.
  • Informationsmedarbejder Maria Hald, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, AAU, tlf. 96 35 75 38
  • Læs mere om Universitarium