UGlen ligger klar til at blive læst i efterårsferien

I det nyudklækkede nummer af UGlen er fokus rette mod det netop udskrevne e-valg til bl.a. bestyrelsen, fx hvad den enkelte skal foretage sig for at gøre sig elektronisk valgklar. Læs også om Rektors grublerier, en forskers protest mod forskervilkårene, om forældrenes indflydelse på uddannelsesvalg, flere eksempler på forskning helt i front.

Lagt online: 11.10.2007

I UGlen nr. 6, 2007 kan du blandt andet læse følgende historier:

• Minister på lyttetur
    ”Jeg kommer ikke med en færdig dagsorden for møderne. Jeg kommer oprigtigt talt for at lytte til de ting, der optager de studerende og forskerne i dagligdagen. Det er jo dem, der er kunder i butikken.” Sådan skrev videnskabsminister Helge Sander i en pressemeddelelse om, at han ville besøge alle universiteterne med Aalborg Universitet som første besøgssted. Et andet udsagn lød, han gerne ville mødes med folk uden for den daglige møderutine.
  • Traditionsrig studiestart - og en nyskabelse
    Udstyret med paraplyer og regntøj mødte de dugfriske studerende op 31. august på Gl. Torv for at begynde studielivet med morgenkaffe og rundstykker. I år fyldte opdækningen hele den store plads og var et imponerende skue: hvilken hjerne- og hjertekraft forsamlet ét sted.
  • Studerende i fart
    Hurtige humanister og specialepris til revisorkandidater.
  • Uddannelsesnyt
    Musikterapi- og revisoruddannelsen fejrede 25 års jubilæum. Rekord på Livslang Læring. Sundhedsinformatikere tager internationale traditioner i brug.
  • Det multikulturelle klasseværelse – forskningsformidling i øjenhøjde
    Er man tosproget, når man har læst tysk på universitetet og taler dette andet sprog flydende? Er dronningen ottesproget, når hun taler otte sprog? Eller er hendes mand? Er det kun Paola, som er fra Sydamerika, og som har to børn med en dansk mand, der kan være stolt af at have tosprogede børn, eller kan Muhammeds mor også være stolt af sin tosprogede søn? Er Oles to adopterede børn fra Sri Lanka at betragte som flerkulturelle? Og gør det, at han er gift og bor sammen med Miriam fra Brasilien og hendes to børn, dem til en tokulturel familie? Kan man være etnisk vendelbo? Er det hudfarven og nationaliteten, der bestemmer, om man er etnisk? Hvornår kan man overhovedet karakteriseres som tosproget, og hvad betyder denne kategori?
  • SEA støtter iværksættere på AAU
    Rigtig mange studerende er i øjeblikket i gang med at skabe deres egen virksomhed, men der er plads til endnu flere. Sådan lyder det fra SEA, der støtter og rådgiver AAU-studerende, der ønsker at starte deres egen virksomhed. SEA’s iværksættertilbud favner bredt, og organisationen har både plads til nysgerrige 1. semesters studerende og mere ambitiøse ph.d.er.
  • Rektors grublerier
    Rektor giver svar på spørgsmål om fysiske forhold, penge og personale.
  • Lutter lovord til energikonferencen EPE 2007
    Ca. 1000 energiforskere og industrifolk fra hele verden deltog 2.-5. september i EPE 2007, the European Conference on Power Electronics and Applications, som blev afholdt i Aalborg Kongres & Kultur Center med AAU som vært.
  • Internationalisering af uddannelserne er nødvendig
    Nogle af de betragtninger, som prof. emeritus Jens Aage Hansen fremhævede i sin fratrædelsesforelæsning ang. internationalisering af uddannelserne.
  • Forskning i front
    Overflødige boliger skal væk. Fra bonde- til fyrstefamilie. Byens succes og mangfoldighed giver konflikter. Mor og far har størst indflydelse på uddannelsesvalg.
  • Boganmeldelse: Dansk introduktion til STS
    Betegnelsen STS (Science, Technology, Society) dækker over en tværvidenskabelig sammenhæng mellem naturvidenskab, teknologi og samfund. Selvom feltet derfor nødvendigvis er bredtfavnende, så er STS-studiernes fokus på netop sammenhængen mellem de tre blevet opfattet som kontroversiel.
  • Debat: Ministerielle absurditeter og institutionel kynisme
    Brev fra Johannes Andersen til rektor.
  • Debat: De forspildte chancer
    Betragninger om alumniaktiviteter fra Søren Peter Jensen.
  • Nu elektronisk valg for alle
    Sidste år blev det for første gang muligt for de studerende at afgive deres stemme elektronisk til valg til bestyrelse etc. Det gik rigtig godt både teknisk og stemmemæssigt. Derfor bliver det netop udskrevne valg i år, der også omfatter VIP’er og TAP’er, et rent elektronisk valg, kaldet e-valg.

Foruden ovenstående artikler indeholder UGlen også mange andre artikler samt faste rubrikker med nyt om navne, meddelelser etc.