Studerende konkurrerer i beton

På tværs af uddannelsesinstitutioner skal studerende prøve kræfter med beton og udvikle ”siddemuligheder” til en ny park for børn og unge. Samtidig skal folkene på fremtidens byggeprojekter lære at forstå hinanden via årets betonworkshop i Aalborg.

Lagt online: 18.10.2007

Det er verdens vigtigste og mest anvendte byggemateriale, der er i spil, når Betonworkshop 2007 afholdes fra tirsdag d. 23. til fredag d. 26. oktober. Studerende fra tre helt forskellige uddannelser har hver deres indgang til arbejdet med beton, men i fællesskab skal de designe, forme og støbe kreative ”siddemuligheder” til Aalborg Kommunes nye Børne- og Ungdomspark. Børnene kommer endda med på råd, når vinderne af betonworkshoppens konkurrence skal findes.

Den fire dage lange workshop er arrangeret af Center for Betonuddannelse, som omfatter Aalborg Universitet, NOEA (Nordjyllands Erhvervsakademi), AMU Nordjylland, Aalborg Portland og Dansk Byggeri. Centret skal skabe en samlet indsats for betonindustrien, og i byggebranchen er der begejstring for det fire år gamle initiativ. Den årlige betonworkshop binder en gruppe folk sammen, som ellers ikke lærer meget om hinandens kompetencer. Kendskabet til andre faggrupper skal på sigt gerne kunne mærkes i byggebranchen. Ved betonworkshoppen deltager ca. 175 førsteårsstuderende fra de tre uddannelsessteder.

- Det er tredje gang, vi afholder betonworkshop, og efter workshoppen sidste år blev nogle af de kreative betonstole og –bænke placeret i forskellige parker i Aalborg Kommune. I år har kommunen selv henvendt sig for at gentage succesen, nu hvor man er i gang med at etablere Børne- og Ungdomsparken i Gl. Hasseris-området, fortæller lektor Eigil Sørensen fra Institut for Byggeri & Anlæg, der er med i Center for Betonuddannelse.

Kommunen går aktivt ind i betonworkshoppen, fordi konceptet med tværgående samarbejde og unikke elementer udformet specielt til den nye Børne- og Ungdomspark passer godt til parkens grundidé.
- Vi er spændte på at se de studerendes bud på, hvad ordet ”siddemuligheder” kan dække over, for det åbner op for et bredere syn på, hvad man kan sætte sig på. Det er fint med bænke nogle steder i parken, mens det andre steder vil være oplagt at arbejde med siddemuligheder, der tager udgangspunkt i det øvrige inventar i parkrummet, og i hvem parkens områder henvender sig til, forklarer Karen Luise Høgsbro fra Park & Natur i Aalborg Kommune.

Børnene i lokalområdet er med til at bestemme, hvordan parken skal udformes, og derfor er Børnerådet fra Sofiendalskolen også med i de dommerkomitéer, der fredag den 26. oktober finder vinderne af Betonworkshop 2007. I workshoppens første dage er der fælles forelæsninger sideløbende med, at de studerende arbejder på at løse opgaven med design og dimensionering. Torsdag bygges formene, inden siddemulighederne støbes i hvid beton, og fredag præsenteres de færdige ”siddemuligheder” for dommerkomiteerne. Aalborg Universitets formand Frank Jensen uddeler diplomer til de tre vindende hold, inden betondagene sluttes af med en lille festlighed.

Fakta

• Center for Betonuddannelse blev oprettet i 2003 i et samarbejde mellem AMU Nordjyllands KompetenceCenter for Byggeri, Aalborg Universitet, Aalborg Tekniske Skole/Nordjyllands Erhvervsakademi, Dansk Byggeri og Aalborg Portland A/S.
  • Målet med Center for Betonuddannelse er at skabe en helhedsorienteret indsats for betonindustrien og skabe sammenhæng mellem industri og forskning på landsplan.
  • Center for Betonuddannelse modtog i 2005 Dansk Byggeris nyindstiftede uddannelsespri

Kontakt og link