Stor hæder til en enestående arkitekturstuderende

Hun var med til at få et dansk studenterprojekt på Den internationale Arkitekturbiennale i Venedig, og hun afsluttede sin uddannelse med et 13-tal. Nu har Marie Frier fra Aalborg Universitet modtaget Ejnar Packness Fondens legat på 40.000 kroner.

Lagt online: 04.10.2007

Det er en meget initiativrig og engageret kandidat fra Arkitektur & Design på Aalborg Universitet (AAU), der har modtaget årets store legat fra Ejnar Packness Fonden. Marie Frier, der færdiggjorde sin uddannelse tidligere i år og i dag er hjælpelærer på uddannelsen, modtog mandag prisen på 40.000 kroner.

Ejnar Packness Fonden er indstiftet til minde om Aalborg-arkitekten Ejnar Packness, som i første halvdel stod bag blandt andet Sankt Markus Kirke i Aalborg, Hasseris Kirke og huset Fremtiden i Aalborg, og som frem til sin død i 1952 var kongelig bygningsinspektør. Legatet gives hvert år til en bemærkelsesværdig person, der er med til at fremme dansk bygningskultur i Nordjylland, og Marie Frier modtager årets pris, fordi hun gennem sit studium har vist sig som en eksemplarisk studerende med en aldrig svigtende flair for arkitekturfaget.

I fondens begrundelse er der også lagt vægt på, at Marie Frier har skabt et helt unikt afgangsprojekt i samarbejde med Boel Living som ekstern partner. Specialet gav hende et 13-tal til afgangseksamen, og hendes arbejde vil stå som inspiration fremover, både for andre studerende og i praktiske sammenhænge på grund af dets på en gang klassiske og innovative indhold.

Blandt hendes øvrige bedrifter i studietiden er arbejdet med den arkitektonisk eksperimenterende pavillion NoRA, hvor Marie Frier var en af de primære drivkræfter i projektering og opbygning. Pavillonen, der i dag bliver brugt som udstillingsvindue for til den nordjyske regions fødevareproducenter og kokke, blev som det første danske studenterprojekt nogensinde udvalgt til og udstillet på Arkitekturbiennalen i Venedig i 2006.

Marie Frier er født i Århus og tog sin studentereksamen på Århus Katedralskole, før hun i 2002 påbegyndte ingeniøruddannelsen i Arkitektur & Design ved Aalborg Universitet. Hun færdiggjorde sin uddannelse i sommeren 2007 og er i dag ansat som undervisningsassistent ved Institut for Arkitektur & Design på Aalborg Universitet.

Kontakt

• Marie Frier, Arkitektur & Design, Aalborg Universitet, tlf. 28 7074 82 / 25 26 64 46
  • Professor Claus Bonderup, Institut for Arkitektur & Design, Aalborg Universitet, tlf. 96 35 99 14, mobil. 21 67 04 28