NoRA's arkitektur lyser op i Aalborgs kulturnat

Pavillonen NoRA, som blev skabt af studerende på AAU til sidste års Arkitekturbiennale byder indenfor på Kulturnatten i Aalborg på fredag. Både med velgørende studenterprojekter, særlige NoRA-drinks samt lys- og lydeksperimenter.

Lagt online: 09.10.2007

Når Aalborg den 12. oktober afholder den årligt tilbagevendende kulturnat, er Food College Denmarks pavillon NoRA opstillet på Gammeltorv. Den avancerede pavillon er designet og skabt af studerende ved Arkitektur & Design på Aalborg Universitet. Pavillonen er skabt for blandt andet at promovere de mange topkvalitetsfødevarer, som den nordjyske region producerer.

NoRA, der er en forkortelse af Nordic Research Application, blev tegnet og bygget til Den Internationale Arkitekturbiennale i Venedig sidste år, og var det første danske studenterbidrag til Arkitekturbiennalen nogensinde. Pavillonen er indrettet med råd og vejledning fra dygtige mesterkokke, da det hele tiden har været meningen, at pavillonen skulle være praktisk anvendelig til fremme af design og mad. På kulturnatten står NoRA centralt placeret på Gammeltorv i Aalborg.

Efter arkitekturprofessor Claus Bonderups åbningstale kl. 20 danner NoRA ramme om præsentationen af to nye spændende projekter fra de studerende ved Arkitektur & Design på Aalborg Universitet. Med opgavetitlen ”Charity – fromallofustoallofyou” har de studerende i foråret 2007 skullet arbejde med produktrelateret velgørenhed, og af de godt 100 forslag er der udvalgt to tankevækkende projekter, der gør opmærksom på problemer i verden, men som samtidig skaffer penge til netop velgørenhed. Gæsterne kan på kulturnatten købe de to vinderprojekter og dermed støtte den gode sag.

Det ene projekt omfatter en isblok med sorbet fra et af landets bedste ismejerier, Ryå Is i Åbybro. Isblokken tjener som serveringsfad for sorbeten, men smelter langsomt i hånden – som et symbol på polernes langsomme smeltning på grund af den globale opvarmning. Det andet projekt gør opmærksom på vandmanglen i verden. Ved at betale for et glas postevand bliver man mindet om, at vand repræsenterer en værdi, hvilket de færreste tænker over i vores del af verden. Pengene går ubeskåret til Tapproject under UNICEF.

Midt på aftenen tændes pavillonens mange, avancerede lyd- og lyseffekter, og her bliver NoRA nærmest levende, eftersom det er faktisk gæsterne, der ved deres bevægelser rundt om pavillonens sensorer ubevidst styrer lyssætningen. Samtidig præsenteres den visuelt flotte og velsmagende NoRA-drink, som er udviklet af Culinary Institute of Denmark, og der serveres helt præcis 2007 gratis drinks til de fremmødte. I det gamle Tinghus kan man også følge NoRAs skabelse og historie via plancher, fotos og videoer, der fortæller om den komplicerede proces frem mod den færdige pavillon.

Program for NoRA på Gammeltorv:

Kl. 20.00: NoRA åbner. Taler ved professor Claus Bonderup, AAU, og mejeriejer N. H. Lindhardt, Aabybro Mejeri
Kl. 20.20: CHARITY event: Is og vand sælges indenfor i NoRA
Kl. 21-00: NoRA's interaktivt styrede lys og og lyd tændes. På Gammeltorv 6 serveres der 2007 gratis NoRA-drinks

• Michael Damkjær, tlf. 25 26 64 05