Mobilspil for trænede tommelfingre

Fra den 15. oktober kan alle sms-brugere gå på opdagelse i Aalborgs kulturarv. Under titlen ARG-borg lanceres to splinternye spil til mobiltelefonen for børn, unge og ældre. Spillene fortæller historien om byens gamle industrianlæg som fx. Dansk Andels Cementfabrik i Lindholm og Spritfabrikken i Vestbyen. De er opbygget som en skattejagt, hvor tommelfinger-generationen, (børn, forældre og bedsteforældre) kan udforske fortiden ved at følge spor, der fører gennem byen og dens historie.

Lagt online: 11.10.2007

I det ene spil møder deltagerne en tidligere arbejder på cementfabrikken, der beder om hjælp: Du må hjælpe mig - Tiden er knap - De kaldte mig DACMAN. Jeg arbejdede her på Dansk Andels Cementfabrik for lang tid siden - Men hør her. Der er en værdifuld skat gemt på DAC-området. Du skal opklare nogle spørgsmål for mig.

Hovedpersonen i det andet spil er Vera fra Vestbyen, og det foregår i bydelen omkring Ryesgade Skole. Det eneste, der behøves for at deltage, er en mobiltelefon og en spilmanual. Spillene kan spilles, når man har lyst, dvs. alle døgnets timer, syv dage om ugen. Man tilmelder sig via sms og bliver derefter kontaktet af enten DACMAN, som arbejdede på cementfabrikken indtil 1957 eller af Vera, som gik på Ryesgade Skole i 1930erne.

Herefter bliver man guidet videre vha. sms'er, telefonopkald og den spilmanual, som man selv skal downloade her.

Har man ikke mulighed for at downloade spilmanualen, kan man også hente den på:

• Aalborg Historiske Museum, Algade 48, 9100 Aalborg
  • Aalborg Stadsarkiv, Arkivstræde 1, 9000 Aalborg
  • Aalborg Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen, Stigsborg Brygge 5, 9400 Nørresundby

De to spil tilhører en ny type spil, der kaldes ARGs - forkortelse for Alternate Reality Games eller Augmented Reality Games. Det betyder, at spillene skaber en alternativ eller udvidet virkelighed. Gruppen, der har udviklet DACMAN og Vera fra Vestbyen, satser på flere spil. Derfor har de valgt at kalde hele rækken af spil for ARGborg. Bag gruppen står Aalborg Kommunes kulturarvskommuneprojekt "Industrikultur - Kulturarv" i samarbejde med ExCITe og ApEx, Aalborg Universitet, mobilmarketing virksomheden N'volve og manuskripforfatter Lars Svendsen.

For yderligere information