Legetøj, læring og Virtual Reality på tredobbelt konference i Esbjerg

Forskere fra hele verden mødes i Esbjerg til tre samtidige konferencer, der på hver sin måde viser, hvad samspillet mellem mennesker og teknologi kan bruges til. På plakaten er blandt andet Virtual Reality, avancerede multimedier til genoptræning af handicappede, og fremtidens julegaver, der kombinerer leg og læring.

Lagt online: 26.11.2007

Esbjerg fyldes sidst i november med forskere og fagfolk fra mange lande, når hele tre internationale konferencer finder sted på samme tid. De årlige, fagligt anerkendte konferencer ICAT, LEDA og ArtAbilitation trækker på samme tid topforskere og branchefolk til Aalborg Universitet Esbjerg.

Det er første gang nogensinde, at ICAT (International Conference on Artificial Reality and Telexistence) afholdes for uden for Asien, så det er i sig selv et scoop, at Aalborg Universitet Esbjerg i år kan lægge hus til, når forskere fra hele verden deler deres seneste resultater og erfaringer. ICAT2007 samler blandt andet forskningsområder som Virtual Reality/Artificial Reality, Virtuel Medicin og Sundhedsvidenskab, Serious Gaming og Real-time Graphic Manipulation. Men i modsætning til mange andre tekniske konferencer har ICAT 2007 ikke teknologisk innovation som en ambition i sig selv. Et af hovedformålene er nemlig at finde nye måder, hvorpå informationer og kreative idéer kan omsættes og udtrykkes over for samfund og mennesker.

- Det, der er fælles for disse forskningsfelter, er, at de opererer med teknologier, der kan give mennesker en følelse af at befinde sig andetsteds end i den fysiske virkelighed, og at folk på den måde kan indgå i samspil med omgivelserne, hvad enten de er helt eller delvist virtuelle, forklarer lektor Tony Brooks fra AAU Esbjerg.

Tony Brooks er blandt andet internationalt anerkendt for sit arbejde med individuelt tilpasset teknologi til handicappede, hvilket sidste år indbragte ham Vanførefondens Forskerpris. Han og dr. Eva Petersson, der begge er tilknyttet Medialogi-uddannelsen på AAU Esbjerg, er nogle af de bærende kræfter, som har sikret Esbjerg den flotte plads som vært for de tre konferencer. Petersson har gennem 15 år markeret sig med sin forskning inden for legetøj, spil, undervisningsmedier og interaktive teknologier blandt børn. Hendes forskning fokuserer blandt andet på, hvordan digitale spil kan understøtte leg og nysgerrighed i stedet for blot at være ramme for forud definerede opgaver. Petersson er stærkt involveret i konferencen LEDA (Lucid Engagement Designs for All), hvor deltagerne måske får lejlighed til at spotte nogle af fremtidens julegavetendenser, hvor leg, læring og brugerens interaktion med spil og legetøj smelter sammen. Både industrifolk og forskere præsenterer deres nyeste viden på denne del af konferencen, heriblandt Katie Salen fra Parsons School of Design i New York, der ud over erfaringer fra blandt andet Microsoft og Gamelab også har arbejdet med det, der er blevet kendt som Big Games – en form for storbyspil i stor skala, hvor spillerne er involveret i såvel fysiske rum som online.

De tre sideløbende konferencer ICAT2007, LEDA og ArtAbilitation afholdes d. 28.-30. november på AAU Esbjerg med både danske og internationale konferencedeltagere. Desuden har danske studerende fra hele landet mulighed for at deltage gratis i store dele af konferencerne.

Yderligere information

• Lektor Tony Brooks (ICAT2007), AAU Esbjerg, tlf. 79 12 77 16, mobil 26 27 22 79
  • Doktor Eva Petersson, (LEDA-konferencen), AAU Esbjerg, tlf. 79 12 77 30ICAT2007
  • Om Medialogi-uddannelsen i Esbjerg