Kim Guldstrand Larsen fra AAU æresdoktor i Frankrig

Danmarks mest citerede forsker inden for computer science kan nu også kalde sig æresdoktor – på fransk. Professor Kim Guldstrand Larsen fra Aalborg Universitet hædres i Paris sidst i november.

Lagt online: 23.11.2007

Professor Kim Guldstrand Larsen, der i mange år har været internationalt anerkendt for sin forskning med blandt andet inlejrede softwaresystemer, er blevet udnævnt til æresdoktor ved Ecole Normale Superieure Cachan (ENS Cachan) i Frankrig. Professoren fra Aalborg Universitet får æresdoktortitlen for sine enestående præstationer inden for computer science, og udnævnelsen er samtidig en anerkendelse af hans særlige indsats for at skabe samarbejde og international bredde inden for området indlejrede systemer (også kaldet ’embedded systems’).

I de sidste 20 år har Kim Guldstrand Larsen været en af de internationalt førende forskere inden for modellering og verifikation af realtidssystemer og indlejrede systemer, og han er Danmarks mest citerede forsker inden for computer science. Udover at være kendt for sin omfattende forskning er Kim Guldstrand Larsen direktør for CISS (Centrer for Indlejrede Software Systemer) på Aalborg Universitet, som er Danmarks førende brobygningscenter mellem forskning og erhvervsliv, når det handler om indlejrede software systemer.

Kim Guldstrand Larsen er således hovedaktør bag UPPAAL, der i dag er det mest udbredte værktøj til verifikation af realtidsmodeller. Derudover har Kim Guldstrand Larsen internationalt været stor forkæmper for brug af formel, model-baseret tilgang som nøglen til at håndtere den stigende kompleksitet af kritiske IT-systemer. I denne sammenhæng er han medstifter af den nu førende konferenceserie TACAS, ligesom han har været organisator og medstyrer for adskillige internationale konferencer og workshops og en meget efterspurgt gæsteforelæser.

Det franske LSV (Laboratoire Spécification et Vérification) fejrer 10 års jubilæum, og Kim Guldstrand Larsen får æresdktortitlen i erkendelse af den betydning, som forskningssamarbejdet med AAU-professoren har haft for LSV’s opbygning fra blot af tælle en håndfuld personer til nu at være en internationalt toneangivende forskergruppe inden for formel verifikation.

Udnævnelsen finder sted tirsdag d. 27. november og markeredes ved en to-dages-workshop i Paris d. 26. og 27. november.

Yderligere informationer