Designstuderende videre i international konkurrence

Innovativ designer fra Aalborg Universitet har vundet den danske del af James Dyson Award med et produkt, som kan komme mange ømme rygge til gavn. Også konkurrencen tredjeplads gik til AAU-studerende.

Lagt online: 17.10.2007

Morten Wagener, som er uddannet fra Arkitektur & Design på Aalborg Universitet samt Umeå Universitet, har designet båren Caterpillar Scoop, der kan løfte og transportere patienter. Med det innovative design har han vundet den danske James Dyson Award og 11.000 kroner, og samtidig går han videre til den internationale James Dyson Award 2008, hvor han skal dyste mod 12 andre finalister fra hele verden.

I dag skal der to ambulancefolk til at fragte en patient ud til ambulancen, hvilket kan være et besværligt og tungt arbejde. Når de to reddere har fået patienten på plads i ambulancen, skal en af ambulancefolkene tilbage for at hente deres udstyr og patientens ejendele. Morten Wageners nye innovative produkt gør det muligt for kun én ambulanceredder at løfte og transportere patienten ud til ambulancen, mens den anden tager sig af udstyret og patientens ejendele. Ifølge Morten Wagener er Caterpillar Scoop både sikker for patienten og mere effektiv for ambulancefolkene, da den er udstyret med et system, der gør den let at bruge på trapper. Derudover er hjulene designet på en måde, så manøvreringen af båren er nem. Produktet er også udstyret med et ”Scoop”–system, som gør redningssituationen hurtig og effektiv

Dommerpanelet, som bestod af designer Cecilie Manz, chefredaktør Erik Rimmer fra Bo Bedre og lektor ved Københavns Universitet Lars Dybdahl, var meget begejstret for Caterpillar Scoop. I begrundelsen for Morten Wagener pris hedder det blandt andet, at ”Caterpillar Scoop løser et faktuelt hverdagsproblem for mange – både for professionelle og patienter, og den udviser overbevisende kvalitet i forhold til lignende redskaber og typer. Teknologisk og funktionelt fremstår den gennemarbejdet på konceptniveau, og denne ”trappetraktor” til sygetransport er samtidig en vellykket syntese af funktion og symbolisering. Caterpillar Scoop træder frem med stor visuel styrke ved sin association til både det gedigne entreprenørmateriel og metalliske/letvægtsstruktur i hightech”

Andenpladsen gik til Philip Kongsgaard Døssing fra Kolding Designskole, mens også tredjepladsen gik til AAU-studerende. Dennis S. Jepsen, Claus Christian B. Rantzau og Andreas S. B. Hansen vandt med deres re-design af plæneklipperen Typhoon 450. James Dyson Award er en del af James Dyson Fonden, hvis formål det er at inspirere og begejstre unge til at arbejde med designudvikling. De tre vinderprojekter kan ses i Magasin i København 22.-27. oktober.

• Kirstine Vernier, Dyson, mobil 20 92 72 23