AAU’s supercomputer i centrum på DR2

DR2’s videnskabsprogram ’Viden Om’ er tirsdag i Aalborg for at se nærmere på Danmarks største og mest kraftfulde computer nogensinde.

Lagt online: 15.11.2007

Danmarks største computer hedder Fyrkat og befinder sig på Aalborg Universitet. Den kraftfulde maskine har en hukommelse, der svarer til ca. 1200 PC'er, en CPU-kraft som næsten 700 computere og kan foretage flere end 6 billioner kommatalsberegninger i sekundet. Supercomputeren skal bruges af forskningsmiljøerne på AAU til omfattende beregninger og simuleringer.

Tirsdag d. 20. november sætter DR2’s ’Viden Om’ spot på supercomputere – med udgangspunkt i den nye installation på Aalborg Universitet. I programmet medvirker blandt andre Josva Kleist fra Institut for Datalogi og professor Gert F. Petersen, der fortæller om sin forskning i, hvordan antenner påvirker mennesker og bygninger, hvilket Fyrkat skal hjælpe med. Desuden optræder tidligere datalogistuderende på AAU Jasper K. Juhl, der gennem sin stilling i IBM’s afdeling for High Performance Computing har været med til at levere maskinen til Aalborg Universitet.

Fyrkat er finansieret gennem en millionbevilling fra DCSC (Dansk Center for Scientific Computing), midler fra De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på AAU samt støtte fra Det Obelske Familiefond. Udsendelsen på DR2 kan ses tirsdag d. 20. november kl. 20.

Yderligere oplysninger

• Hovedansøger: Professor Gert F. Pedersen, Institut for Elektroniske Systemer, tlf. 96 35 86 60
  • Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, AAU, tlf. 96 35 96 31, mobil 21 29 24 54
  • Tekniske informationer: Lektor Josva Kleist, Institut for Datalogi, tlf. 96 35 98 49, mobil 31 62 14 03