AAU med i ny international innovationsuddannelse

Europas store konsortium af innovative universiteter har fået en tidlig 10-års-fødselsdagsgave fra EU-Kommisionen. Endnu en uddannelse på tværs af landegrænser har nemlig fået det blå Erasmus Mundus-stempel. Fremover kan studerende læse Global Innovation Management i Aalborg, Glasgow og Hamburg.

Lagt online: 02.11.2007

Aalborg Universitet (AAU) er som den eneste danske institution med i det store europæiske netværk af unge, innovative universiteter, ECIU (European Consortium of Innovative Universities). EU-Kommissionen har netop godkendt endnu en ECIU-uddannelse inden for Erasmus Mundus-programmet, der har til formål at styrke universitetsuddannelserne i Europa med fælles europæiske kandidatprogrammer samt tiltrække kvalificerede udenlandske studerende og forskere. Derfor kræves der et særligt højt fagligt indhold i både undervisning og forskning for at blive Erasmus Mundus-godkendt.

Med den godkendelse, som ECIU netop har fået, kan AAU sammen med Strathclyde University i Glasgow og det tyske Technische Universitet Hamburg-Harburg (TUHH) i sommeren 2008 åbne deres nye fælles uddannelse i Global Innovation Management. Bag betegnelsen ”innovation management” gemmer sig de processer, der trækker på forskellige discipliner som forskning, teknologi, organisationsteori, forretningsstrategi og marketing. Gennem den toårige uddannelse får de studerende et globalt perspektiv på innovation management samt færdigheder, der kan bruges både i multinationale koncerner og i små og mellemstore virksomheder på det internationale marked. Der vil blive arbejdet med, hvordan man bringer højteknologisk forskning videre som nyskabende produkter og services.

Praktik er et plus

De studerende skal på de to første semestre alle gå på Strathclyde University, hvorefter de kan følge de næste to semestre på AAU eller TUHH. For de studerende, der vælger at følge forløbet på AAU’s Center for Industriel Produktion, vil der blive tid til både virksomhedspraktik og specialeskrivning, hvilket EU-Kommissionen har fremhævet som en særlig fordel ved det nye program. Den nye uddannelse vil leve op til de tanker, der ligger bag EU’s Bologna-aftale, som skal skabe et fælles grundlag for at sammenligne og udvikle de europæiske universitetsuddannelser og gøre det lettere for studerende at sammensætte uddannelsesforløb på tværs af landegrænser.

Med aftalen om Global Innovation Management er det nu lykkedes for ECIU at få Erasmus Mundus-godkendt alle de tre forløb, man har ansøgt om, selvom udvælgelsesprocessen er kendt for at være meget hård. ECIU er gennem sine blot ti leveår blevet et anerkendt konsortium af højt estimerede universiteter, der har formået at etablere stærke internationale samarbejder. Formålet med netværket er blandt andet at udvikle forskningsprojekter og internationale uddannelser i fællesskab.

ECIU fejrer i år 10-års-fødselsdag, og jubilæet markeres på Twente Universitet i Holland den 1. og 2. november med deltagelse af blandt andet AAU’s rektor Finn Kjærsdam.

Yderligere oplysninger

• Om ECIU-samarbejdet: Rektor Finn Kjærsdam, Aalborg Universitet, tlf. 96 35 95 01
  • Om ny uddannelse i Global Innovation Management: Harry Boer, Center for Industriel Produktion, AAU, tlf. 96 35 99 49, hboer @ production.aau.dk
  • Lise Thorup-Pedersen, Local coordinator, Netværkscenteret, Aalborg Universitet, tlf. 96 35 80 89