30 Playstation 3-maskiner skal gavne forskningen

AAU får foræret PlayStation 3-maskiner, der skal bruges i forbindelse med den nye supercomputer og til andre forskningsforsøg. Hvis forsøget med at skabe billige computerklynger af spillekonsoller bliver en succes, kan det have afgørende betydning for Danmarks position som førende inden for forskning og innovation.

Lagt online: 03.12.2007

De danske forskningsmiljøer er trængt internationalt, blandt andet fordi der ikke investeres nok i såkaldte computerklynger, der kan udføre store og vanskelige beregninger. Til sammenligning er Sverige foran og har tilmed koblet computere sammen i et nationalt netværk, så de fleste svenske universiteter kan benytte sig af den samlede computerkraft. Nu går IBM og Nordisk Film sammen med Aalborg Universitet og Københavns Universitet om at bygge supercomputere ved hjælp af spillekonsoller med ny processorteknologi. I første omgang forærer Playstation 3-distributøren Nordisk Film og IBM, der har udviklet teknologien i maskinerne, 30 Playstation 3’ere (PS3). Der skal blandt andet eksperimenteres med at koble dem sammen i såkaldte klynger på mellem fem og otte PS3’ere med Linux som styresystem, og spillekonsollerne skal også bruges til at udføre komplekse beregninger i store forskningsprojekter.

- Hvis Danmark skal kunne klare sig i den øgede konkurrence fra lande som for eksempel Kina, skal en større del af forskning og produktudvikling flyttes fra arbejdstunge laboratorier til automatiserede computersimuleringer. Derfor er vi nødt til at udvide kapaciteten og regnekraften, og her kan en Playstation 3 faktisk være en økonomisk genvej til at skabe større regnekraft, siger dekan Frede Blaabjerg fra De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på Aalborg Universitet.

For blot få år siden var det militær- og rumindustrien, der stod for de store teknologiske landvindinger, som almindelige mennesker senere fik glæde af. I dag er situationen omvendt, og det er underholdningsindustrien, der driver en stor del af den teknologiske udvikling. Cell-processoren i en Playstation 3, som blev udviklet af IBM, og som gør en Playstation 3 til den kraftigste hjemmecomputer på markedet i forhold til prisen, er et eksempel på dette.

Ekstraordinært hurtige beregninger

- Der er i de senere år sket et gennembrud, hvor eksperimentel forskning kombineres med avancerede computermodeller. Hvis ikke danske forskningsmiljøer er i front med denne udvikling, taber en række danske højteknologivirksomheder det globale kapløb. Virksomhederne har brug for adgang til de bedste forskningsresultater, metoder og ikke mindst kandidater med spidskompetencer. Det er grunden til, IBM går med i forsøget, siger vicedirektør Kim Østrup fra IBM Danmark.

De tredive PS3’ere fordeles mellem de to universiteter. I Aalborg skal de bruges til forsøg i relation til universitetets nye supercomputer, Fyrkat. Maskinerne er nemlig ekstraordinært hurtige til beregninger, hvilket blandt andet kan gavne forskningen i nye materialer til vindmølleindustrien. Denne form for beregninger har tidligere taget meget lang tid eller simpelthen været umulige at udføre, og her skaber kombinationen af supercomputere og PS3’ere spændende muligheder. I USA findes allerede flere PS3-klynger, men det er første gang, man i Danmark arbejder aktivt på at skabe regnekraft via klynger af spillekonsollen. Det anslås, at hvis man byggede en klynge bestående af 10.000 PS3’ere, ville man have verdens kraftigste computer. En Playstation 3 koster cirka 3300 kroner og er mere end otte gange så hurtig som de nyeste hjemme-pc’er i dag.

Yderligere information

• Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, Aalborg Universitet, tlf. 96 35 96 31, mobil 21 29 24 54
  • Lektor Josva Kleist, Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, tlf. 96 35 98 49, mobil 31 62 14 03
  • Carsten Grønning, IBM Danmark A/S, mobil 28 80 35 16