"Mad på SU" - Studerende skal lære madkultur og gastronomi

”Lær at lave god mad og få faglig viden på samme tid”. Sådan lyder det unikke tilbud til de studerende på Aalborg Universitet. Det er Food College Denmark, der arrangerer kulinarisk undervisning og spændende madlavning på SU-budgetter sammen med AAU, Studentersamfundet og Ingeniørforeningen i Danmark.

Lagt online: 29.10.2007

Studieårene er kendt som en periode i livet, hvor unge mennesker har begrænsede økonomiske midler, og der er derfor en tendens til at spare på madbudgettet og nedprioritere de gode fødevarer. De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på Aalborg Universitet (AAU) og Food College Denmark har derfor sat sig for at give madbevidstheden et serviceeftersyn. AAU vil som de første i Danmark aktivt hæve standarden på de studerendes madkundskaber, og i sig selv er det enestående, at et fakultet på denne måde aktivt bidrager til bevidstgørelsen omkring måltidet, råvarekvalitet og kultur.

Kurset ”Mad på SU” udvikles af Food College Denmark i samarbejde med Studentersamfundet og Ingeniørforeningen i Danmark, og forventningerne er store. Food College Denmark, der overordnet arbejder med at skabe netværk mellem Nordjyllands fødevarerelaterede virksomheder, uddannelsesinstitutioner og kokke, sørger for, at de studerende kommer til at lære grundlæggende kogekunst, teori og baggrundsstof. For eksempel er et smalt budget ingen hindring for at lave ordentlig mad, hvis man blot har en smule opfindsomhed og råvareforståelse.

- Vi dækker meget bredt i vores udbud på fakultetet, og at vi her får muligheden for oven i at give de studerende nogle vigtige færdigheder i livet, synes jeg, er en smuk sammensætning. Og så skal man heller ikke undervurdere betydningen af de netværk og de sociale relationer, som de studerende kan få gennem sådan et tværfagligt initiativ, siger dekan Frede Blaabjerg fra De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter.

Kursisterne på ”Mad på SU” vil blandt andet lære om forskellene mellem de europæiske madkulturer, også for bedre at kunne forstå den danske madkultur, der ikke er en af de stærkeste og tydeligst definerede i europæisk sammenhæng. De studerendes behov for ”hård” naturvidenskab tilfredsstiles ved undervisning i sensorisk analyse og sansernes opbygning, som er forudsætninger for, at vi i det hele taget kan værdsætte god mad.

Det er Food College Denmark, der varetager den madkulturelle og mere teoretiske del af kurset, mens den praktiske undervisning i kogekunst dels er overladt til dygtige kokke fra Culinary Institute of Denmark og dels mere kendte kokke som Morten Nielsen fra Mortens Kro i Aalborg, Hanne Holm kogebogsforfatter og ekspert i østasiatisk mad, Mikael Christensen og Carlo Liberati. Desuden fortæller den professionelle fotograf René Riis fra blandt andet Euroman og Gastro om sensualitet i madfotografering.

I november er ”Mad på SU”-temaerne Asien og Sensualitet, mens kurserne i december er ”Italieneren” og ”Fransk Gastronomi”. Alle kurser afsluttes med en fælles gallaaften den 5. december, hvor de enkelte kursushold fremstiller mad på baggrund af hvert deres tema. Med det specielle tilbud, som er en form for tværfagligt valgfag, går AAU forrest med et nyskabende initiativ, som både har dannende og uddannende elementer.

Yderligere information

• Hent brochure "Mad på SU" med program, datoer m.m. (pdf-format, kræver Acrobat Reader)
  • Studerende skal tilmelde sig kurserne hos Lotte Vittrup: lovi@aats.dk
  • AAU: Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, tlf. 96 35 96 31, mobil 21 29 24 54