Unik aftale giver studerende vigtig software gratis

AAU og softwarefirmaet The MathWorks har indgået en unik aftale, der giver ingeniørstuderende og undervisere gratis adgang til det avancerede program MATLAB.

Lagt online: 04.11.2006

En ny aftale mellem Aalborg Universitet og softwarefirmaet The MathWorks er unik i Danmark og internationalt betydningsfuld. Aftalen giver studerende og undervisere på AAU’s ingeniøruddannelser gratis adgang til programmet MATLAB, der anvendes til avancerede beregninger på alle universiteter, højskoler og CVU’er i Danmark. På AAU kommer aftalen til at få betydning for ca. 11.000 helårsstuderende og undervisere, primært på ingeniørlinjerne.

Kampen om at tiltrække studerende er i dag hård, ikke mindst i forsøget på at få flere unge ind på ingeniøruddannelserne. I arbejdet med at stille de bedste rammer til rådighed for potentielle studerende bliver det mere og mere vigtigt at kunne tilbyde adgang til de rigtige programmer og IT-værktøjer på uddannelserne. Frede Blaabjerg, der er dekan på AAU’s Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, vurderer, at den nye aftale med The MathWorks vil give AAU et forspring.
- Denne aftale giver AAU en fremskudt position inden for ingeniøruddannelse. Det er en helt ny måde at arbejde inden for den danske universitetsverden, og det styrker den studerendes muligheder for succes, både i uddannelsesforløbet og senere i arbejdslivet, siger Frede Blaabjerg. Han glæder sig samtidig over, at det vil give universitetets forskere gode rammebetingelser for at kunne afprøve nye idéer hurtigt og effektivt.

På ingeniørernes verdenskort

Kun ganske få andre uddannelsesinstitutioner i Europa har en lignende aftale på plads, og derfor er aftalen mellem The MathWorks og AAU betydningsfuld i internationalt perspektiv – også for The MathWorks:
- På denne måde er Aalborg Universitet nu indlemmet i den skare af institutioner, der ser software som et spørgsmål om god infrastruktur og ikke som den enkelte studerendes eller forskers problem. Det her er endnu et tegn på, at AAU hører til på ingeniøruddannelsernes verdenskort, siger Johan Söderberg, der er kundeansvarlig på The MathWorks.

MATLAB er et standardværktøj, der allerede i dag anvendes på AAU, men hidtil har studerende og ansatte udelukkende kunnet anvende udvalgte programmoduler, alt efter uddannelsestypen. Den nye aftale, der er et eksempel på en helt ny måde at tænke på i den danske universitetsverden, gør det muligt at laborere og udføre mere avancerede beregninger end tidligere.

Fakta om The MathWorks

• The MathWorks er verdens førende udvikler af tekniske beregningsprogrammer til ingeniører og forskere inden for uddannelse, erhvervsliv og offentlig sektor.
  • Med produkter som MATLAB og Simulink tilbyder The MathWorks programmer og tjenester til at løse udfordrende problemer og understøtte innovation i bil- og flyindustrien, finansielle tjenester, kommunikation, bioteknik, elektronik, instrumenterings- og procesindustri og mange andre brancher.
  • The MathWorks blev grundlagt i 1984 og har i dag over 1400 ansatte verden over. Hovedkontoret ligger i Natick, Massachusetts, USA. Det nordiske kontor ligger i den svenske by Kista.
  • Kontakt
  • Frede Blaabjerg, dekan, Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, tlf. 96 35 96 31, mobil 21 29 24 54
  • Yngve Nygren, direktør, The MathWorks i Norden, tlf. (+46) 8-505 317 00