Tv-serie sætter gang i snak om matematik

I tv-serien Numb3rs spiller matematik en vigtig rolle i opklaring af forbrydelser, og underviserne på Aalborg Universitet følger interessen op med en blog, der går bag om matematikken.

Lagt online: 07.11.2006

Siden september har den danske tv-station Kanal 5 vist tv-serien Numb3rs, som i USA er en af de mest populære serier. Kriminalgåderne i serien med det matematiske navn har godt fat i tv-seerne, og på Aalborg Universitet studeres historierne endnu mere intenst end de fleste steder. Numb3rs handler om en FBI-agent, hvis bror er professor i matematik. Broderen hjælper med at opklare mordgåder og andre kriminalsager ved at bruge matematik og matematisk tankegang.

Den specielle indgang til matematikken er ikke blot spændende for tv-seerne, men også for professionelle matematikere. På Institut for Matematiske Fag på AAU, har man oprettet en blog, det vil sige en internetside med forskellige indlæg, på adressen numb3rs.math.aau.dk. Her bliver matematikken i de viste afsnit behandlet et efter et. I et af de seneste afsnit blev for eksempel ”Beales kode” omtalt, og i et indlæg på Numb3rs-bloggen kan man nu læse mere om den legendariske kode fra midten af 1800-tallet, som angiveligt skulle vise vej til en stor skat, og om andre matematiske koder.

Også klar til skolebesøg

Det er ikke noget nyt, at der er matematik i medierne, men oftest skjuler man det, for at undgå at seere og læsere falder fra. I Numb3rs sætter man derimod fokus på, at matematik spiller en rolle i bankhemmelighed, bygningskonstruktion, epidemiologi og meget mere.
- Med vores blog vil vi gerne give en ekstra vinkel på de spændende historier i Numb3rs ved at uddybe den matematik, der bliver brugt eller omtalt i serien, og samtidig har vores læsere mulighed for at kommentere, spørge og supplere med flere iagttagelser. Vi har også kontakt til gymnasielærerne, for hvis nogen bliver rigtigt bidt af det, kommer vi også gerne ud på skolerne og fortæller mere om matematikken bag krimiserien, fortæller lektor Lisbeth Fajstrup fra AAU.

Numb3rs vises hver onsdag aften på Kanal 5, og de nysgerrige kan forfølge matematikken på her.

• Lektor Lisbeth Fajstrup, Institut for Matematiske Fag, AAU, tlf. 96 35 88 48