Ny AAU-forskning sætter fokus på 'musearme'

Ny banebrydende forskning fra AAU kan få stor betydning for forståelsen af, hvorfor computer relaterede museskader udvikler sig til kroniske smerter.

Lagt online: 08.11.2006

Der har været megen diffus debat om 'musearme' på det sidste, men nu har forskere på Center for Sanse-Motorisk Interaktion (SMI), Institut for Sundhedsvidenskab og Teknologi på AAU netop afsluttet nogle spændende studier, der for første gang påviser, at musklerne omkoder deres funktion i forbindelse med muskulære smerter.
Dette kan få afgørende betydning i forståelsen af, hvorfor computer relaterede museskader udvikler sig til kroniske smerter.

Ved hjælp af nye avancerede måleteknikker kan man nu måle musklernes elektriske udladninger, som er et mål for, hvorledes musklerne arbejder. Det er disse udladninger, som fortæller forskerne, at musklerne ændrer deres arbejdsmåde i forbindelse med muskelsmerter. Det viser, at omlægningen i musklernes funktion kan være særdeles uhensigtsmæssig for musklens tilstand og på sigt medføre, at musklerne bliver mere og mere smertefulde.
Dette kan være en af årsagerne til, at selv mindre belastningsskader med svag smerte kan udvikle sig til stærke smerter, der breder sig til store områder af kroppen.

De banebrydende forskningsresultater publiceres i et anerkendt internationalt medicinsk tidsskrift sidst i november og forskerne forventer, at resultaterne vil medføre stor international bevågenhed.

Forskningen er gennemført af et forskerhold på AAU bestående af Pascal Madeleine, Dario Farina og Lars Arendt-Nielsen.

Nærmere oplysninger

• Pascal Madeleine, pm@hst.aau.dk eller professor Lars Arendt Nielsen på mobil 20 94 07 64.