Johannes Lund Andersen - Årets Underviser på Samfundsvidenskab

Humoristisk, entusiastisk, motiverende, dynamisk, spændende, inspirerende, medrivende, engageret og engagerende - ja ligefrem karismatisk - er nogle af de ord, som de samfundsvidenskabelige studerende bruger i deres beskrivelse af Johannes Lund Andersens undervisning.

Lagt online: 14.12.2006

Baseret på en afstemning blandt de samfundsvidenskabelige studerende er lektor Johannes Lund Andersen blevet kåret som Årets Underviser 2006 på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet. Med æren følger 25.000 kr. og en speciel t-shirt, lavet til Johannes i dagens anledning. Johannes er - ud over at være kendt som forsker i politik, demokrati, valg, hverdags- og ungdomskulturer - også kendt for sin store samling af t-shirts.

De studerende skrev i forbindelse med afstemningen...

"Meget entusiastisk underviser. Man får lyst til at være med. Han bruger eksempler, man kan forholde sig til, og drager os med ind i diskussioner. Og så virker han som han har lyst til at være der og undervise. Han virker til, at han selv har det sjovt, og det er meget motiverende."
Bachelorstuderende, Erhvervsøkonomi

"Johannes Andersen underviser med et stort engagement, og formår at fange alle de studerendes opmærksomhed med sin ligefremme væremåde og sine skarpe kommentarer. Han har en evne til at formidle det faglige på en sådan måde, at det er til at forstå for alle."
Bachelorstuderende, Historie

"Johannes har en formidabel formidlingsevne. Han forstår at fange selv studietrætte studerende og inspirere dem. Han forstår, at studerende ikke bare er studerende, men også har en vigtig del af deres liv udenfor universitetets mure."
Kandidatstuderende, Politik & Administration

"Denne underviser har en sådan passion og gejst for sit fag og det at undervise, at man ikke kan blive andet end inspireret. Samtidigt viser underviseren en sådan omhu og overblik for sit fag, at man er overbevist om at det er grundig og gennemtænkt viden, man modtager."
Bachelorstuderende, Samfundsøkonomi

"Han er bare super, har aldrig lært så meget på så kort tid. Desuden er han virkelig god til at sætte tingene i perspektiv, så de bliver værd at huske og anvende senere."
Bachelorstuderende, Socialrådgiveruddannelsen

"Johannes Andersen er i stand til at fylde én med faglighed i en så kreativ forstand, at man både ser op til ham og er inspireret til at lære. Han har i høj grad betydet for mig, at jeg kunne håndtere og forstå teori, som jeg ikke følte mig 100 % sikker på, før jeg hørte hans forelæsning."
Kandidatstuderende, Sociologi