Erhvervstiltaget Matchmaking indtager hovedstaden

Danmarks førende universitet inden for erhvervssamarbejde deltager i Gladsaxe Kommunes erhvervskonference. Virksomheder kan få let adgang til universitetskompetencer, konkurrencefordele, skræddersyede undervisningsforløb - og en rigtig racerbil.

Lagt online: 01.11.2006

Erhvervsvirksomheder i Gladsaxe Kommune og i hele hovedstadsregionen får adgang til en lang række samarbejdsmuligheder med universitetsmiljøet. Copenhagen Institute of Technology er etableret af Aalborg Universitet i København, og her åbnes nu får et såkaldt Matchmaking-program, der gør det let for virksomheder at få adgang til universitetets videnskompetencer.

Aalborg Universitet blev i starten af september udnævnt til at være det bedste universitet herhjemme, når det handler om samarbejdet med omgivelserne, og Matchmaking-programmet vil yderligere styrke indsatsen for samarbejdet med erhvervsvirksomheder. Målet er at nyttiggøre forskningsresultater og videnskompetencer, der kan give danske virksomheder konkurrencefordele.

Mange fordele for virksomheder

Copenhagen Institute of Technology (CIT) og Aalborg Universitet deltager på Gladsaxe Kommunes erhvervskonference den 7. november, der handler om viden til vækst for kommunens erhvervsvirksomheder. På konferencen vil der være fokus på de mange forskelligartede samarbejdsmuligheder, som virksomheder kan have glæde af. Professor Flemming Fink, som er direktør for universitetets kompetenceudviklingscenter Elite, vil blandt andet fortælle om, hvordan en virksomhed kan få skræddersyet et uddannelsesprogram, der udvikler medarbejdernes kompetencer, så de matcher virksomhedens udfordringer. Matchmaking-tiltagene dækker også over adgang til forskningslaboratorier, stærke netværkssamarbejder og veje til overførsel af ny teknologi.

Alt dette vil der være mulighed for at høre mere om på Gladsaxe Kommunes erhvervskonference. En af de meget kendte traditioner fra Aalborg Universitet, som også anvendes på Copenhagen Institute of Technology, er studenterprojekter, hvor studerende og erhvervsliv har glæde af hinanden. På konferencen præsenteres et af de ambitiøse projekter i form af en komplet Formula SAE-racerbil, bygget af en gruppe studerende. Racerbilen deltog i sommer i det internationale SAE-racerløb i England og er senere i år med i endnu en konkurrence i Australien. De studerende søger også sponsorer til udviklingen af flere racerbiler, og vil fortælle om, hvilke fordele en virksomhed kan have af at samarbejde om konkrete projektudviklinger.

Mere om Copenhagen Institute of Technology

Kontakt

• Stig B. Taps, Aalborg Universitet/Copenhagen Institute of Technology, tlf. 96 35 24 91, mobil 20 95 48 71.