AAU styrker australsk innovationsforskning

Frank Gertsen arbejder med ledelse af radikal innovation, der skal sikre fremtidens arbejdspladser. Et australsk universitet finansierer nu et samarbejde med Gertsen, der skal deltage i et forskningsprogram i Sydney.

Lagt online: 22.12.2006

Efter nytår skifter professor i Innovation Management Frank Gertsen den daglige gang på Aalborg Universitet ud med en forskerstilling i Australien, hvor University of Western Sydney har tildelt ham en plads og en stor bevilling i et udviklingsprojekt. Frem til sommeren 2007 skal Gertsen deltage i et forskerprogram inden for intra- og interorganisatorisk innovationsledelse.

- Arbejdet med såkaldt radikal innovation er et område, der ikke er voldsomt udforsket, men meget væsentligt i fremtiden, forklarer Frank Gertsen om det område, som han og kollegaer på Center for Industriel Produktion arbejder med.
- I vores del af verden ændres omfanget af produktionsarbejde, fordi meget bliver flyttet til lavomkostningsområder i andre dele af verden, og vi bliver derfor nødt til at være mere innovative. Ny viden er med til at skabe nye forretningsområder, og det kan være med til at sikre, at arbejdspladser ikke nedlægges. Derfor har mange virksomheder brug for mere viden for at kunne skabe en turnaround for deres forretning, siger han.

Innovationserfaring fra danske virksomheder

Frank Gertsens praktiske erfaringer med udvikling af området kommer blandt andet fra et setup med tolv danske virksomheder, der udveksler vi erfaringer med de typer innovation, der gør en forskel og skaber nye forretningsområder. Dette netværk tæller blandt andre Novozymes, TDC, Lego, DR, B&O og Grundfos’ erfaringer med radikal innovation. En af ambitionerne fra University of Western Sydneys side er at styrke forholdet til Aalborg Universitet, og australierne har derfor tildelt Gertsen en bevilling på 120.000 kroner fra deres Eminent Research Visitor-program. For Aalborg Universitet vil samarbejdet være med til at styrke de internationale relationer, både gennem nye sparringspartnere i forskningsprojekter og gennem praktikophold for studerende i de relevante miljøer omkring Sydney. I Danmark har Otto Mønsteds Fond og Det Obelske Familiefond støttet samarbejdet.

Det australske samarbejde er et tre-årigt forløb med gensidige besøg, hvor Frank Gertsen er på University of Western Sydney fra januar til juli 2007. Han og familien har den seneste måned været i New Zealand og i Sydney, hvor de fejrer nytårsaften, før det nye forskningsprogram starter.

Om Frank Gertsen

• Frank Gertsen er civilingeniør, Ph.D. og siden februar 2004 professor i Innovation Management ved Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet. Har tidligere været gæsteprofessor på Stanford University i Californien, ansat på Hong Kong City University og Danmarks Biblioteksskole samt løst mindre konsulentopgaver for det offentlige og i industrien.
  • Hans interesse for industriel udvikling har et organisatorisk og ledelsesmæssigt perspektiv ud fra en overbevisning om, at det ofte er de ”blødere” sider, dvs. organisation og mennesker, der giver de ”hårdeste” resultater.
  • Frank Gertsen er leder af Mechanical Engineering-forskerskolen ved AAU. Desuden er han underviser på AAU og arbejder i en lang række nationale og internationale faglige fora.
  • Frank Gertsen er 48 år og bor normalt i Aalborg med sin hustru og deres tre børn.