AAU får støtte til forskning i krimi og medier

Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation har netop bevilliget 2,9 millioner til et projekt, der skal kortlægge og analysere krimien og kriminaljournalistikkens udvikling i Skandinavien gennem de seneste 20 år. Projektet ledes af medieforsker Gunhild Agger (lektor dr. Phil.) fra Institut for Sprog, Kultur og Æstetik på Aalborg Universitet, som i mange år bl.a. har forsket i dansk tv-drama.

Lagt online: 23.11.2006

Et af fix-punkterne for projektet er at belyse en udvikling, hvor grænserne mellem fakta og fiktion i medieformidlingen svinder ind, og hvor flere forskellige medier supplerer hinanden i historiefortællingen (fx tv og internet). I perioden 1985-2006 har krimien og kriminaljournalistikken i skandinavisk sammenhæng nemlig udviklet en række nye former for udveksling med hinanden, med mediekulturen og med samfundet. Samtidig er forholdet mellem fiktion og fakta blevet stadig mere intimt i oplevelsesjournalistik, fakta-baserede dramaprogrammer og dokumentarer. I begge tilfælde udforskes og udfordres forholdet til virkeligheden.

Man ser også en udvikling af den historiske krimi og dokumentar, der er med til at sætte den aktuelle samfundsdebat i perspektiv. Netsider og computerspil opstår i forlængelse af og samspil med tv-krimien og udvider på den måde de hidtidige former for medieoverskridelse. Denne tendens inspirerer i høj grad til nyudvikling inden for genrerne, hvor samspillet mellem forskellige medier udvides, og hvor digital æstetik får en central rolle.

Formålet med projektet er at kortlægge og analysere krimien og kriminaljournalistikkens nye former for interaktion og at vurdere deres betydning for oplevelsesøkonomien på det globale marked. Trods stoffets popularitet og påfaldende ekspansion er det ikke før undersøgt i et samlet, større projekt.

Kontakt

• Projektleder, Lektor dr. phil. Gunhild Agger, Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Aalborg Universitet, Telefon: 9635 9029 eller 98159558 (privat), E-mail: gunhild@hum.aau.dk

Øvrige deltagere i projektet

• Undervisningsadjunkt cand. mag. Peter Kirkegaard, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet