Nyt grundforskningscenter i kroniske tarmsygdomme ved AAU

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved AAU og Danmarks Grundforskningsfond etablerer center for forskning i kroniske inflammatoriske tarmsygdomme

Der er godt nyt for de tusindvis af danskere, der lider af mavesmerter og blødninger som følge af vedvarende betændelsestilstande i mave- og tarmregionen – også kaldet kroniske inflammatoriske tarmsygdomme. Danmarks Grundforskningsfond har bevilget 68,5 mio. kr. til det nye grundforskningscenter, Center for Molecular Prediction of Inflammatory Bowel Disease (PREDICT), hvor forskere vil skabe den nødvendige grundlæggende forståelse for, hvordan sygdommene opstår og forløber. Den viden er nemlig forudsætningen for, at man kan forebygge sygdommene, udvikle ny medicin og skræddersy en behandling, der passer til den enkelte.

Dansk guldmine af viden

Patienter med kroniske tarmsygdomme oplever meget varierende sygdomsforløb, og de fleste får allerede deres diagnose i det tidlige voksenliv, fortæller professor Tine Jess, der bliver leder af det nye grundforskningscenter:

- Lige nu ved vi ikke, hvordan sygdommen forløber hos den enkelte patient. Bliver det en mild eller en svær sygdomshistorie? Vil de opleve følgesygdomme? Hvordan og hvornår begyndte de biologiske forandringer reelt?

Det skal forskerne ved grundforskningscentret skabe indsigt i ved at analysere biologisk materiale, samle yderligere materiale ind og skabe den nødvendige infrastruktur til at håndtere koblingen af de mange data, forklarer professor Tine Jess:

- I Danmark har vi en guldmine af sundhedsdata og en utrolig mængde af uafdækket information. Ved at kombinere blod- og vævsprøver fra nationale biobanker med data fra de danske sundhedsregistre, kan vi få nye indsigter, der kan rykke vores viden. Nogle af disse data kommer fra Aalborg Universitetshospital, hvor man har været enormt dygtige til at notere og gemme prøver og data om denne patientgruppe.

Og den viden skaber muligheder:

- Den grundforskning, der vil foregå i PREDICT, er et godt eksempel på, at vi ved hjælp af sundhedsdata og digitaliseringens muligheder kan få den nødvendige forståelse for, hvordan vi kan optimere behandlingen for den enkelte; det vi kalder ’personlig medicin’, fortæller dekan Lars Hvilsted Rasmussen, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet.

Solidt nationalt samarbejde

Grundforskningscentret er placeret på AAU’s campus i København og bygger på et solidt nationalt samarbejde. Ud over et meget stærkt videnskabeligt miljø omkring Aalborg Universitet og Aalborg Universitetshospital, hvor der er en mangeårig tradition for at forske i mave- og tarmsygdomme, deltager også forskere fra Statens Serum Institut, Region Hovedstadens Psykiatri og Københavns Universitet.

- Vi glæder os meget over dette nye center, hvor man ud over det stærke miljø på Aalborg Universitet vil involvere mange af de bedste forskere i Danmark, både klinikere og basalforskere. Vi er blevet mødt med en inkluderende og samarbejdende indstilling og en yderst konstruktiv institutionel opbakning fra Aalborg Universitet, fortæller Søren-Peter Olesen, direktør i Danmarks Grundforskningsfond.

International begejstring

Også internationalt har professor Tine Jess et stort netværk af kolleger, som ønsker at være med i et forskningssamarbejde, blandt andre Harvard Medical School, Mount Sinai NY, University of California, Cambridge, Imperial College og Sorbonne.

Rektor på Aalborg Universitet, Per Michael Johansen, noterer sig især det internationale samarbejde omkring det nye center:

- Centret er et godt eksempel på, at Aalborg Universitet samarbejder med de bedste forskere i hele verden i bestræbelserne på at udføre excellent forskning til gavn for Danmark. Centret understreger, at vi mestrer både den grundlagsskabende forskning og den missionsbårne forskning. Jeg har store forventninger til, at centret vil producere markante forskningsresultater i de kommende år.

Kontakt:

Professor Tine Jess, Klinisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, jess@dcm.aau.dk, 28 57 60 38
Dekan Lars Hvilsted Rasmussen, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, dekan-sund@adm.aau.dk, 20 10 58 37
Direktør Søren-Peter Olesen, Danmarks Grundforskningsfond, spo@dg.dk
Rektor Per Michael Johansen, AAU, rektor@aau.dk
Strategisk rådgiver Lone Bechmann, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, lbec@adm.aau.dk, 22 19 12 53