15.891 har i år søgt om optagelse på AAU, hvoraf 5.135 er 1. prioritetsansøgninger. Foto: Nils Krogh

Aalborg Universitet fastholder et flot ansøgertal

Aalborg Universitet har modtaget 5.134 førsteprioritetsansøgninger. Det er næsten præcist samme antal som sidste år. Med en svag stigning ender det samlede antal ansøgninger på 15.891. På landsplan er der generelt set et fald i antallet af ansøgere til de videregående uddannelser.

Aalborg Universitet har i år modtaget 5.134 førsteprioritetsansøgere. Hvor de videregående bachelor- og professionsbacheloruddannelser på landsplan oplever et fald i antallet af ansøgere, så har Aalborg Universitet dermed formået at fastholde og endda med et mulehår øge det samme antal førsteprioritetsansøgere i sammenligning med 2020.

Det høje ansøgertal er positivt set i lyset af, at ansøgerfeltet tilhører en mindre ungdomsårgang. Samtidig har der været en formodning om, at de unges studievalg ville blive påvirket af corona-situationen, så flere ville vente med at søge. Det er ikke det billede, der tegner sig på Aalborg Universitet.

- Vi kan ikke andet end at være rigtig godt tilfredse med, at så stort et antal unge ønsker at studere på Aalborg Universitet. Særligt glade er vi for, at vi igen i år har rigtig mange førsteprioritetsansøgere. Vores gode studiemiljø, skarpe fokus på problembaseret læring og det givende samarbejde med erhvervslivet er et godt trækplaster, vi kan være stolte af. Det afspejler sig i årets fine ansøgertal, udtaler prorektor Anne Marie Kanstrup.

De klassiske uddannelser slår rekord på AAU

Medicinuddannelsen ved Aalborg Universitet slår i år sin rekord fra sidste år med en stigning på 16,9 procent i antal ansøgninger svarende til 337 ansøgninger. Der er ligeledes en stigning på 18 procent i antal førsteprioritetsansøgninger med 84 ansøgninger mere end sidste år. Medicinuddannelsen har i alt fået 2.331 ansøgninger til de 179 studiepladser. Den markante stigning gør Medicin til den mest søgte uddannelse på Aalborg Universitet i 2021. Også Jura har en markant fremgang med en stigning i antal ansøgere på 27,6 procent, der svarer til 136 flere ansøgninger end sidste år. Psykologi, der også er en af de klassiske uddannelser, har ligeledes fremgang med en stigning i antal ansøgere på 19,6 procent med 70 ekstra førsteprioritetsansøgninger i forhold til sidste år.

Årets højdespringere

Biologi er årets højdespringer på Aalborg Universitet, når man måler den procentvise stigning i antal ansøgninger. Biologi oplever en stigning på 57,4 procent, som svarer til 27 førsteprioritetsansøgninger mere end sidste år. Chemical Engineering and Biotechnology er også steget markant med 55,8 procent med sine 24 ekstra førsteprioritetsansøgninger.

Fald i antal ansøgere til STEM-uddannelserne

Årets statistik viser også et fald på STEM-området (STEM står for Science, Technology, Engineering og Mathematics). STEM-uddannelserne ved Aalborg Universitet opnår et samlet fald i antallet af førsteprioritetsansøgninger på 5,9 procent. Det er konkret set svarende til 127 færre ansøgninger. STEM-uddannelserne opnår ligeledes et fald i det totale antal ansøgninger i alt på 7 procent, der svarer til 407 færre ansøgninger.

- Midt i begejstringen over, at vores uddannelser inden for både sundhed, jura samt natur- og miljøuddannelserne er populære, så er jeg ærgerlige over at opleve et fald i antallet af ansøgere til vores STEM-uddannelser. Danmark har brug for flere skarpe hoveder på de områder. Samfundet gør meget i forvejen, men universiteterne må i samarbejde med folketing og erhvervsliv finde bedre måder at oplyse kommende studerende om, hvor spændende og udfordrende en uddannelse inden for STEM-området er, siger prorektor Anne Marie Kanstrup.

Alle ansøgere til Aalborg Universitet får den 28. juli besked om, hvorvidt de er optaget på studiet.

FAKTA:

de 10 mest søgte uddannelser på aau

Mest søgte uddannelser på AAU 2021. Grafik: Søren Emil Søe Degn, AAU

ANSØGNINGER til aau 2021

Ansøgninger til AAU 2021. Grafik: Søren Emil Søe Degn, AAU

Kontakt:

Jeannette Bylov, presserådgiver i AAU Kommunikation, tlf.: 24230566, mail: jmb@adm.aau.dk