nyhed

Tidligere AAU-studerende får pris for medvirken til kickstart af Costa Ricas klimastrategi. Parallelt med klimatopmødet COP26 bliver AAU-ph.d. Dr Olman Segura-Bonilla fra Costa Rica udpeget som modtager af Danida Alumni-prisen 2021. Foto: Danida Fellowship Centre - Dr Olman Segura-Bonilla.

Parallelt med klimatopmødet COP26 bliver AAU-ph.d. Dr. Olman Segura-Bonilla fra Costa Rica udpeget som modtager af Danida Alumni-prisen 2021.

Tekst: Niels Krogh Søndergaard, kommunikationsmedarbejder
Foto: Danida Fellowship Centre - Dr. Olman Segura-Bonilla

Danida Fellowship Centre tildeler i år Danida Alumni-prisen til Dr. Olman Segura-Bonilla fra Costa Rica for hans bidrag til Costa Ricas grønne omstilling. Det sker, mens diplomater og verdensledere, tænketanke og NGO’er mødes i Glasgow til klimatopmødet COP26.

Dr. Olman Segura-Bonilla har sin ph.d. fra forskningsgruppen IKE (Innovation, Knowledge and Economic Dynamics) på Aalborg Universitet i 2000. Segura-Bonilla var som Danida stipendiat var en del af forskningsprojektet Sustainable Development Strategies for Central America (SUDESCA) under Danidas Enhancing Research Capacity, ENRECA-program.

Costa Rica i gang

I sin ph.d.-afhandling udarbejdede Segura-Bonilla med inspiration fra innovationsforskere i forskningsgruppen koncepter, som var med til at kickstarte Costa Ricas klimastrategi for at reducere CO2-udledning og som senere er blevet en essentiel del af strategien. Hans innovative tankegang og evne til at skabe ny viden og implementere denne viden har været med til at gøre Costa Rica til et forgangsland inden for den grønne omstilling, men hans interesse for bæredygtig udvikling har også været med til at gøre Costa Rica til et forgangsland på økoturisme.

Se også artiklen Olman Segura-Bonilla, Costa Rica. Pioneer of Sustainable Development Economics.

Costa Rica og Danmark har i øvrigt op til COP26 oprettet en ny alliance kaldet Beyond Oil and Gas (BOGA), der skal arbejde for at andre lande lige som Costa Rica og Danmark træffer beslutning om at lade fossile brændstoffer (olie og gas) blive i jorden i stedet for at fortsætte efterforskning og udvikling af disse ressourcer.

prisoverrækkelse med besøg fra MINISTERen

Alumni-prisen overrækkes i år i forbindelse med afholdelsen af den 17. Globelics konference, der i dagene fra den 3. – 5. november 2021 afholdes i Costa Rica og organiseres af det internationale center for bæredygtig udvikling (CINPE), som Dr. Olman har været med til at opbygge.

Temaet for Globelics konferencen er i år: “Innovation systems and Sustainable Development: new strategies for growth, social welfare and environmental sustainability”. Den festlige begivenhed er åben og gratis for alle at deltage i.

Flemming Møller Mortensen, Danmarks Udviklingsminister, vil sende en videohilsen til Dr. Olman Segura- Bonilla og Margrethe Holm Andersen, Bestyrelsesforkvinde for Danida Fellowship Centre, vil holde motivationstalen online til Dr. Olman Segura-Bonilla.

Sidste års alumneprisvinder Peter Rock Okwoko fra Uganda vil være til stede i Costa Rica til at overrække prisen. Peter Okwoko er også fra Aalborg Universitet, hvorfra han har en Masters of Science i ”Innovative Communication Technologies and Entrepreneurship”, 2017.

Prisoverrækkelsen finder sted den 3. november kl. 17.15-17.30 i Costa Rica, hvorfra man kan følge med online.

Baggrunden for prisen

Siden 1960’erne har knap 30.000 fra de udviklings- og vækstlande som Danmark samarbejder med modtaget et Danida stipendiat, under hvilket de enten har studeret i Danmark og færdiggjort en dansk master eller ph.d. eller deltaget i Fellowship Centres kapacitetsopbyggende kurser for Danidas programmer og myndighedssamarbejdet. Danida Fellowship Centre giver årligt Danida Alumne-prisen til en af vores alumner hvis studier i Danmark har bidraget til at skabe væsentlige og positive forandringer i vedkommendes hjemland eller arbejdsområde. Den første Danida Alumni prisvinder var Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, WHO Director-General, som modtog prisen i 2017.

Yderligere information Margrethe Holm Andersen, Global, Refugee Studies, AAU.

Vil du vide mere?