nyhed

Årets ansøgningstal fra 2020 var 7590 og fra 2021 var det 9001, hvilket viser en fremgang på 18,6%.

Markant flere søger ind på AAU i 2021

18,6 % flere har i år søgt ind på AAU via kvote 2. Det er langt højere end stigningen på landsplan og giver et af de højeste ansøgertal nogensinde.

Af Hiva Ahmadi

9001. Så mange har i år søgt ind på Aalborg Universitet (AAU) via kvote 2. Det er en kraftig stigning på 18,6 % i forhold til sidste år og et af de højeste ansøgertal nogensinde. Stigningen sker, mens studerende fortsat er hjemsendt, og mens de videregående uddannelser på landsplan samlet fik 6 % flere ansøgere.

- I en tid præget af usikkerhed viser de unge en tillid til AAU’s kvaliteter. En uddannelse fra AAU er et sikkert kort på hånden, uanset hvad fremtiden bringer, og det sætter de unge deres lid til særligt i år, siger konstitueret prorektor for uddannelse, Jeppe Emmersen.

Ansøgertallet er steget på tværs af alle fem fakulteter og antallet af ansøgere, der vælger AAU som deres førsteprioritet, er nu oppe på 2637 efter en stigning på 12 %.

Projektbaseret læring bliver hverdagens holdepunkt

Konstitueret prorektor Jeppe Emmersen tolker stigningen som et samspil mellem AAU’s unikke styrker og de ydre omstændigheder. AAU’s projektbaserede læringsmodel viser sit værd lige nu, viser en intern undersøgelse, og i det lys er ansøgningstallet en tillidserklæring til AAU’s studieform.

- AAU’s projektbaserede læringsmodel har virkelig vist sin styrke og robusthed i år. Vi kan se, at den tætte kontakt med en projektgruppe og faste samtaler med en vejleder er endnu vigtigere for vores studerende nu end nogensinde før. I en tid, hvor mange ellers ville miste motivation og studieglæde ved at sidde alene derhjemme, så bliver projektgrupperne et fast holdepunkt, siger Jeppe Emmersen.

Derudover er det i løbet af 2020 blevet endnu mere tydeligt, hvordan AAU-studerende bidrager aktivt til samfundet.

- På AAU behøver man ikke vente, til man er færdiguddannet, med at gøre en forskel, men er ude i samfundet og løse rigtige problemer hele vejen igennem studiet. Det er ekstra tydeligt i år, hvor vores studerende smøgede ærmerne op og bidrog til at løse en national krise. Medicinstuderende stillede op på Covid-afdelingerne og andre arbejdede på de mange problemer, som fulgte i krisens kølvand, siger Konstitueret prorektor Jeppe Emmersen.

Søger mod det sikre

Usikre forhold på arbejdsmarkedet får typisk flere til at tage en sikker uddannelse. Det aflæses i de højere ansøgertal på tværs af hele AAU, og tendensen er tydeligst på nogle af de mere velkendte AAU-studier. Blandt andet er psykologi og medicin – traditionelt meget populære uddannelser – blevet endnu større magneter for ansøgerne i år. Se tallene nedenfor.

Hvor mange ansøgere, der i sidste ende bliver optaget, afhænger bl.a. af ansøgningerne via kvote 1 i juli. Kvote 2 udgør typisk omkring en fjerdedel af de optagne. Alle ansøgere – både via kvote 1 og 2 – får den 28. juli svar på, om de er optaget på drømmestudiet.

Nogle af årets højdespringere og mest populære uddannelser

Psykologi

• 2020: 847