Ni AAU-forskere modtager millioner fra Det Frie Forskningsråd

Ni forskere fra AAU har modtaget millionstøtte fra Det Frie Forskningsråd til nye projekter. De ni AAU-projekter, som slap gennem nåleøjet, får tilsammen godt 32 mio. kroner.

Bevillingerne fra Det Frie Forskningsråd skal give forskerne mulighed for at forfølge originale idéer lige fra forskning i unges fremtidsdrømme til 3D-teknologi og ny lægemiddelteknologi.

De ni AAU-forskere, som tilsammen modtager godt 32 mio. kroner fra Forskningsrådet, er:

• Elisabeth Gloria De Carvalho fra Institut for Elektroniske Systemer har modtaget 5.876.179 kroner til projektet ”Cell-Less Wireless Networks (CELEST)”
  • Jens Laurids Sørensen fra Institut for Kemi og Biovidenskab har modtaget 5.477.742 kr. til projektet ”Fungal flow-battery for storing sustainable energy”
  • Jesper Jensen fra Institut for Elektroniske Systemer har modtaget 5.255.449 kroner til projektet ”Intelligibility-Aware Hearing Assistive Devices”
  • Kathrine Vitus fra Institut for Sociologi og Socialt Arbejde har modtaget 3.657.921 kroner til projeketet ”Junctures of change' in the integration of young refugees”
  • Troels Pedersen fra Institut for Elektroniske Systemer har modtaget 2.590.254 kroner til projektet ”Approximate Bayesian Computation in Radio Channel Modeling: a Step Towards Automated Calibration”
  • Rafal Wisniewski fra institut for Elektroniske Systemer har modtaget 2.574.928 kroner til projektet ”DeBaTe - Density-Based Techniques in Control Engineering”
  • Jesper Møller fra Institut for Matematiske Fag har modtaget 2.535.840 kroner til projektet ”Statistics for point processes in space and beyond”
  • Ulrik Mathias Nyman fra Institut for Datalogi har modtaget 1.890.704 kroner til projektet ”Compositional Verification of Real-time MULTI-CORE SAFETY Critical Systems”

Læs mere om projekterne på Det Frie Forskningsråds hjemmeside.

Fakta om dette års ansøgningsrunde

• I alt har forskerne søgt om forskningsmidler for ca. 4,8 milliarder kroner til 1387 forskningsprojekter.
  • Projekterne, der har fået støtte, er vurderet til at være af særlig høj international kvalitet med afsæt i en ny og banebrydende idé, kendetegnet ved en klar og afgrænset problemformulering.
  • Det Frie Forskningsråd giver forskere mulighed for at afprøve en original idé uden faglige eller tematiske begrænsninger, hoveduddelingen falder i april-maj.
  • Forskningsmidlerne tildeles en eller flere forskere, der ønsker at undersøge vigtige videnskabelige spørgsmål, der udspringer af forskernes egne idéer.

Nyheder fra AAU